Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, januari 20, 2011

Walvis

Vandaag mocht ik voor het eerst een workshop geven over sociale media. Leuk om te doen maar als er in het cursuslokaal geen internetverbinding is wordt het al gauw vrij lastig. Maar ja, de cursisten waren er al en dan moet je toch wat. Gelukkig ben ik geen vreemde in de wereld van het improviseren. Bovendien kon ik er de humor wel van in zien.

Maar ga er maar aan staan: mensen uitleggen wat Facebook is zonder dat je dat kunt laten zien. Vaste lezers weten dat het mij om een of andere reden iets vaker tegenzit dan andere mensen en dat ik er zo'n beetje aan gewend ben geraakt. Bovendien is het eigenlijk helemaal niet zo verschrikkelijk.

Natuurlijk, de overstroming in Australië is wèl verschrikkelijk. Ik moet er niet aan denken om vanaf een heuveltop m'n volledige huisraad voorbij te zien drijven. Er zijn zelfs een stuk of twaalf mensen verdronken! Terecht natuurlijk dat daar melding van wordt gemaakt op het acht uur-journaal.

Dat doet de vraag rijzen: In Brazilië vindt momenteel óók een grote overstroming plaats. Sterker nog: zo'n 700 mensen zijn daarbij tot heden omgekomen. Dus waarom is die situatie bij ons minder in het nieuws?

Komt dat omdat ons nieuws wordt bepaald door mensen die walvissen zielig vinden en kippen niet?

'Huh? Maar walvissen zíjn toch zielig?' Tsja, het is maar hoe je't bekijkt. Zo krijgen IJslandse walvisvaarders elk jaar toestemming om iets minder dan één procent van de lokale walvispopulatie af te schieten. Nadat zij hun hele leven volledig vrij hebben rondgezwommen krijgen ze via een harpoen een granaat in de kop en die ontploft onmiddellijk. Bij die walvissen dus en niet bij die jagers.

Het lijkt wat cru maar is toch echt een heel stuk diervriendelijker dan de afschuwelijke lijdensweg die onze kipstukjes, runderlappen, zalmsnippers (Enig idee waarom veel vegetariërs wél vis eten maar geen vlees en mogelijk niet weten hoe dat spul heet dat bij vissen aan de botten vastzit?) en varkenskotelletjes ondergaan.

Elk jaar gaan er walvissen dood. Dat klopt. Maar slegs tien procent aan de hand van walvisjagers. De resterende 90 procent overlijd door aanvaring met een containerschip of olietanker.

Misschien kunt U daaraan denken als U Uw nieuwe Toyota Prius aanvaardt (Hé, da's bijna een woordspeling!) die met een containerschip is vervoerd. Of benzine tankt die in ruwe vorm en omhuld door duizenden tonnen staal verantwoordelijk is voor de dood van een walvis.

15 opmerkingen:

  1. Helaas, geen japanner voor mij... Maar ik ben nog steeds tegen de walvisjacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niemand gaat een varken aaien.
    moet het daarom geslacht worden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij die walvissen dus en niet bij die jagers.

    Glimlach op mijn gezicht..... ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem06:51

    facebook uitleggen zonder internet is niet erg handig.

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch wel interessant om uit te zoeken waarom er bij jou meer mis gaat als bij een ander. Of gaat er bij een ander mss net zo vaak iets mis, maar heb je daar geen weet van? Een kip heeft een vreselijk leven. Zijn korte leven last van groeipijn, en dan is daar nog die vreselijk dood..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. daar baal ik dus van he
    zulke dilemma's op de vroege ochtend.

    eerst koffie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gedaan, zo'n workshop zonder internet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Best vreemd dat wij mensen media nodig hebben om sociaal te zijn! Nog vreemde dat sociale media nare bij-effecten kunnen hebben. Denk aan: vereenzaming, buitensluiting etc. Hoor je er in het dagelijks leven niet bij? Dan kun je het ook shaken in de virtuele wereld van de 'sociale' media. Ga eens op bezoek bij je oma, drink eens een glaasje met je buren, maak eens een prataje met een voorbijganger. Dan doe je sociaal zonder al die media. Ergens op de weg van eencellige via de apen naar de mensheid is er iets fout gegaan... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het niet zo op varkens. Vroeger op de boerderij van mijn stiefvader liepen er 2 varkens rond die echt niet lief waren. De koeien kon ik aaien, maar voor de varkens liep ik een weitje om. Ik eet met smaak spek en karbonade.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat relativeert de boel wel, maar ik ben toch tegen de walvissenjacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fokkio17:05

    Prettig weekend trouwens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Redstar: Het is idd bijna een onderzoekje waard. Zou ik er meer over schrijven dan anderen? Heb ik simpelweg vaker pech? Is het allemaal een groot complot? ;-) En tsja, dat we met z'n allen in Nederland alleen al zo'n 472 miljoen kippen per jaar ombrengen staat in schril contrast tot die paar honderd walvissen die wereldwijd jaarlijks het loodje leggen. En ja, voor die walvissen is dat zielig. Maar voor die kippen ook. Vind ik.

    @Mammalien: Ik ben nog van de papier-en-pen generatie en er stond een flipover. Kan zelfs nog boekhouden zonder computer!

    @Skrivadur: Dat is altijd het eerste wat ik mijn cursisten vertel; sociale media is aardig om in contact te komen met een oud-klasgenoot maar al dat online-chatten haalt het niet bij gezellig samen een biertje doen na al die jaren.

    @Jetje: Dat kan ik mij voorstellen...;-)

    @Fokkio: Ik ben ook tegen de walvisjacht. Het is namelijk helemaal niet nodig. Aan de andere kant zijn er belachelijk veel koeien en is het helemaal niet nodig dat mensen elke dag vlees eten. Eenmaal per week is meer dan voldoende. Moet je ook'ns kijken wat het scheelt voor het milieu als we ons daar massaal aan zouden houden. Alleen al koeien zorgen wereldwijd voor 70 procent van de totale co2-uitstoot. Ken je nagaan.

    En jij ook een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een visje hap ik soms nog weg en een hapje vlees bij vrienden. Maar zelf koop ik geen vlees meer. Waarom vis voor mij dan de uitzondering is? Ik weet het eigenlijk niet. Wel wil ik alleen zeevis eten. De in gevangenschap gekweekte vis smaken mij niet.

    Ik ga mijn tuinvogels maar even voeren .....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!