Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, maart 21, 2018

Wie bedoelt u met 'buitenlanders'?

Onlangs was er ophef over een ouderpaar dat hun kinderen in huis opsloot en zwaar had verwaarloosd. De politie vond diverse kinderen die vastgebonden waren in bed en zwaar vervuild en ondervoed waren. 'Schande!' zei ik tegen iemand die eerder al wat trekjes van racisme vertoonde. 'Zie je wel!', zei ik tegen hem. 'Wéér buitenlanders!'

-'Huh?', antwoordde hij. 'Maar de daders zijn toch blanke Amerikanen?'

'Klopt.', zei ik. 'Maar zijn dat geen buitenlanders dan?'

Uit dit waargebeurde voorbeeld blijkt dat sommige mensen met 'buitenlanders' eigenlijk alleen maar bedoelen: 'Mensen met een donkere kleur huid.' Ik vind dat raar. Waarom zouden mensen met een lichte huidskleur geen 'buitenlanders' mogen zijn?

Er blijven ook mensen die vinden dat je mensen met een andere huidskleur andere kenmerken kunt toedichten dan anderen.

Zoals in het artikel (klik) dat damesblad Viva ooit online publiceerde: 'Tien redenen om een zwarte man te daten.' Uitsluitend op basis van de kleur van de huid zouden mensen kunnen opmaken hoe aardig iemand is. Ik vind dat raar.

Natuurlijk hebben wij allemaal vooroordelen, zelfs u en ik.

Maar om nu daadwerkelijk te denken dat alleen donkere mensen buitenlander kunnen zijn is wel een beetje erg raar.

=================================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

3 opmerkingen:

  1. Er was een tijd dat mensen op basis van geloof of afkomst vermoord werden. Daarna hebben we gezegd, dit nooit meer, maar het blijft zich herhalen en we vinden het goed.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik woon tussen alle nationaliteiten, mijn wijk is heel bekend, dus ik heb zoiets van, ik kijk ieder mens apart, ik veralgemeen niet
    het is een persoon die iets doet, niet een gans land is dan schuldig
    Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede middag lieve Terrebel. Ik kan weer even op het internet zodat ik hier een antwoordje kan plaatsen.
    Weet je dat ik ooit iets met een zwarte man had? En die vertelde me dat hij het raar vond om een blanke aan te raken omdat hij dacht dat die geen opperhuid had hihi. Zo zie je maar dat elk ras zijn vooroordelen heeft...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!