Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, januari 27, 2011

Bezig

Mocht vandaag ook weer mensen uitleggen wat Sociale Media nu eigenlijk is en wat je er mee kunt. Natuurlijk maakten cursisten zich zorgen over hun privacy maar als je goed let op de instellingen en voorzichtig bent met wat je aan berichten plaatst zijn Facebook en Twitter en zo redelijk veilig. Maar ik vind het vooral handig.

De OV-chipkaart zou ook handig en veilig zijn. Niet dus. "In ruim 80 procent van de gevallen zijn er geen problemen met de kaart" vertelde een woordvoerder. Dat betekent dus dat het bij 1 op de 5 keer mis gaat. Ik vind dat best veel.

En veilig? Het hacken van de kaart blijkt niet veel moeilijker dan het vervangen van de SIM-kaart van de mobiel van je buurvrouw.

Trans Link Systems vertelde ons dat wij ons geen zorgen hoefden te maken over onze privacy; er waren immers anonieme kaarten te koop? Nu komt TLS daarvan terug en zegt dat die enkele tientallen mensen die met een gehackte anonieme kaart rondlopen zeker gepakt zullen worden "want de politie heeft daar methodes voor". Ofwel loog TLS een paar maanden geleden, ofwel liegt TLS nu...

Reageerders op dit bericht dat ik ook via Facebook plaatste gaven aan dat mensen die een zogenaamde anonieme kaart kopen vaak helemaal niet anoniem zijn. Bijvoorbeeld indien zij de kaart hebben betaald via een pinbetaling. Of dankzij cameratoezicht.

Al die extra controle van de burger zou nodig zijn om terrorisme tegen te gaan. O ja? De explosie die laatst in Moskou voor tientallen doden zorgde was anders keurig gefilmd. Door mensen met hun mobieltje en zeker weten ook door beveiligingscamera's. Maar camera's voorkomen niet dat een bom explodeert...

(Later meer over dit onderwerp want morgen is het vrijdag en U weet wat dat betekent...;-))

Benjamin Franklin zei het zo fraai:

Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither

Ofwel: als je vrijheid opgeeft voor veiligheid ben je fout bezig.

14 opmerkingen:

  1. Bij Powned was ook te zien dat het een eitje is om de kaart te kraken. Het is een dure mislukking.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duur, maar toch tegen beter weten in doorzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overal zijn camera's voor onze veiligheid. Volgens mij zijn die er voornamelijk zodat er minder toezicht op straat hoeft te zijn in vorm van een persoon.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een belachelijke oplossing vorige blogger ! Het gaat over de vrijheid om het even wie waarover het gaat ! Lees 1984 van Orwell !
    In plaats van overal bekeuringen te ijveren voor een centimeter op een witte lijn te staan , ietsje meer drank op of even te snel te rijden (dat levert geld op) zorgen voor de veiligheid van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik geloof niet meer in privacy. Da's iets van de vorige eeuw.
    Niemand is nog veilig voor big brother.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vast errug leuk om zo'n cursus te geven!!

    morgen een verhaaltje? ja ja ja?????

    grtz!!! en alvast goe weekend !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Roosnans: Stel ik mijn trouwe lezers ooit teleur? O ja: het boekje met een collectie van mijn verhaaltjes is nog steeds te koop...;-)

    @Di Mario: Dat was indertijd de bedoeling maar uit steeds meer onderzoeken blijkt dat cameratoezicht veel minder goed werkt dan meer mensen in uniform op straat, Zelfs als het "maar" gaat om stadswachten.

    @Ollie: De overheid zou moeten kijken naar de oorzaken van onveiligheid en niet naar de gevolgen. De meeste dieven stelen nog steeds uit geldgebrek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het OV geeft een schat aan informatie aan Big Brother. De rede voor mij om geen gebruik meer te maken van hun diensten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Privacy kun je pas garanderen als je jezelf helemaal afschermt. Als je met je eigen ip adres en al je plug-ins en zooi het web opgaat, kan feitelijk iedereen alles van je te weten komen! EN zeker de wat slimmere mens
    Mss een keer komen gast spreken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Leibele: Maar dan nog zijn er zeker 300 bedrijven en instellingen die van alles van je weten.

    @Redstar: Leuk plan! Ik zal even overleggen met de baas.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze Franklin had overschot van gelijk, en dat heb jij ook Terrebel! Hoe dit allemaal in de toekomst zal evolueren, daar hebben we het raden naar, het is koffiedik kijken...
    Bedankt voor je wel héél grappige reactie bij mij, héérlijk!
    En maak er een even heerlijke dag van hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sociale media kán handig zijn, maar is zeker niet per se nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Chantal: Dat vertel ik mijn cursisten dan ook: zie het als aanvulling, niet als vervanging.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ruben23:37

    bij mij gaat er nooit wat mis met de ov chipkaart.
    je moet er gewoon aan wennen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!