Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, mei 11, 2006

Mensensoort

Mensensoort

Nog vervuld van de film van gisteravond huppelden m'n zoon en ik bijkans naar school vanmorgen. Voorzover dat gaat met niesbuien, druipneuzen en ontstoken ogen. De bespreking met de feestcommissie (een andere ouder plus een paar kinderen van groep 8) verliep voorspoedig en het bezoekje aan de drogist leverde een potje homeopatische anti-hooikoorts tabletten op. Want misschien is dat het wel. Komt er eigenlijk ook verhoging kijken bij hooikoorts? En krachtverlies? In ieder geval ga ik lekker op tijd m'n bedje in, wetende dat Superfer een 8 heeft gehaald met z'n topografie-toets over Zuid-Holland en dat oma genoten heeft van het hardgekookte eitje dat mij eerder vanavond voor haar meebrachten naar het verpleeghuis. Fijn toch, als je iemand kan helpen met zo'n kleinigheidje?

Buurvrouw Hetty was zo lief mij vanmorgen te helpen met het zomerklaar maken van de tuin maar zij verrichtte meer werk dan ik. Heb haar dus maar een beetje verzorgd met een kopje thee en een portie zelfgemaakte pisang goreng. Tijdens het werken in de tuin meteen maar even kennis gemaakt met de nieuwe buurvrouw: Jolanda. Ook zij was bezig in haar tuintje en omdat zij er nog maar pas woont had zij nog niet veel spullen daarvoor. Uiteraard kan zij die gewoon van buurvrouw Hetty en mij lenen want waarom een hark gekocht als de buurman er eentje werkloos in z'n tuin heeft staan? Zo helpen we allemaal elkaar een beetje. Nog immer ben ik ervan overtuigd dat het leven al genoeg moeilijkheden biedt; laten we het daarom een beetje leuker maken voor elkaar. Zo veel moeite is dat echt niet. Het is eigenlijk net zo makkelijk als het vertellen van de waarheid.

Gisteren had ik het er al over dat dat voor mensen als Neelie Kroes bijvoorbeeld heel erg moeilijk is Volgens mijn bescheiden mening is de wereld verdeeld in wezenlijk twee soorten mensen: voor de ene soort is een glas half vol en voor de andere half leeg. Mensen als Verdonk, Hoogervorst, Holleeder, Kouwenhoven, Bolkestein en Kroes behoren tot die laatste soort; Zij betrekken alles in het negatieve, alles is altijd de schuld van anderen en zij hanteren als levensmotto "iedereen heeft recht op mijn mening".

Iemand die ook in dat kamp zit is Ayaan Hirsi Magan, de mevrouw die wij tot voor kort kenden als de arme Ayaan Hirsi Ali, een Somalische mevrouw die tegen haar zin was uitgehuwelijkt en onder erbarmelijke omstandigheden haar geboorteland moest ontvluchten. Inmiddels blijkt dat zij niet arm was, niet Somalisch maar Keniaans en bovendien stemde zij in met het huwelijk met een Canadees heerschap dat zij nog nooit in het echt had gezien. Althans volgens haar vrienden en familie. Wat al eerder vaststond is dat zij loog over de omstandigheden waaronder zij destijds Afrika was ontvlucht. De VVD-top wist daarvan maar dat vormde geen beletsel om haar toch als troetelallochtoon op de kieslijst te zetten. Volgens mevrouw Magan liegen alle anderen. Uiteraard. Dat bevestigt haar classificatie als de door mij bedachte mensensoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!