Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

woensdag, juni 27, 2018

De kracht van sociale media

Bestaat Dotan eigenlijk wel? Dat vroeg ik mij even serieus af na het lezen van dit artikel in De Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/dotan/#/

Het stuk gaat over de kracht van sociale media. Zeker wanneer er een foto bij een artikel staat zijn de meesten (ik ook) geneigd datgene wat in dat artikel geschreven staat klakkeloos voor waar aan te nemen. Facebook, Instagram en Twitter staan vol met nep-accounts, bedoeld om burgers als u en ik om de tuin te leiden.





Mensen zijn van nature goedgelovig. Dat gaat terug naar de tijd dat het je leven kon redden als iemand zei: 'Eet dat besje niet want dat levert buikpijn op en je kunt er zelfs dood aan gaan!' Heeft iemand een machtspositie dan is er bijna geen limiet aan het vertrouwen dat mensen in hem of haar stellen. Vandaar de televisie reclames waarbij mensen in keurige maatpakken (of mantelpakken) verzekeringsproducten aanprijzen. Of acteurs in doktersjassen die vertellen dat geen medicijn zo goed werkt als dat wat zij ons aanbieden. Of iemand met een 'Italiaans' accent die een pizza aan ons verkoopt. 'Zij komt uit Italië/is een dokter/is de baas van een groot bedrijf dus zal er wel verstand van hebben.'

Ook politici kennen deze methodes. De ene politicus is beter in het manipuleren van mensen dan de andere (zo was van oud VVD-leider Frits Bolkestein bekend dat hij een marketingbureau inschakelde om te onderzoeken wat de meeste Nederlanders wilden en zie daar: opeens was dat precies wat er in de verkiezingsfolder stond bij de eerstvolgende verkiezingen! Eenmaal gekozen was het helemaal niet meer nodig te doen wat de VVD in die folders beloofde want de meesten waren het toch al eens met wat er in de folder stond. Dat was namelijk ook - stomtoevallig natuurlijk - ook hun eigen mening.) en dat is de voornaamste reden van de populariteit van sommige van hen.

Natuurlijk weten wij wel dat wij voortdurend worden besodemieterd. Maar onze hersenen zijn nog lang niet overtuigd. Kijkend naar mijzelf ben ook ik lang niet immuun voor de streken van hen die spullen of ideeën aan ons willen verkopen. Maar steeds vaker doorzie ik de gebruikte trucs. En dat vind ik winst. En u? Laat u zich wel eens leiden door de woorden van een politicus of het uiterlijk van een reclame-acteur, een vlogger of een 'insta-personality'?


=================================================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

4 opmerkingen:

Walter zei

Ach, beste Terence...Als we eenmaal door krijgen op hoeveel manieren we belazerd worden!
En niet alleen via de sociale media hoor, maar door allerlei zogenaamde rechtsgeldige systemen, dan word je gelijk grijs, terwijl je broek ervan afzakt.Je schrijft goeie wake-up stukjes, mooi!! @@@

די מריו zei

Zo zie je maar hoe dingen anders zijn dan je denkt, dat komt helaas vaker voor.

Love as Always
Di Mario

riet epietz zei

Ik sta als eigenwijs bekend, dat zál toch wel ergens vandaan komen. Maar oke ik vertrouw mezelf amper dus wie weet hoe ik te manipuleren ben.

gerdaYD zei

Je hebt gelijk hoor, voortdurend worden we met nep nieuws bij de neus genomen, je moet al heel alert zijn om er niet meteen in te trappen. Jammer genoeg lopen er velen in en delen dat dan ook nog eens op de sociale media...