Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, juni 01, 2015

Basisinkomen of gratis werkervaring?

Mij valt het regelmatig op dat veel mensen ontzettend dom zijn. Of in elk geval dom handelen. In die zin staat dus niet dat ik vind dat iedereen dom is. Behalve voor mensen die slecht lezen en niet goed weten hoe zij hun hersenen moeten gebruiken. Wat ik echt heel jammer vind is dat veel mensen heel goed weten hoe dat werkt, dat nadenken, maar daar blijkbaar gewoon geen zin in hebben. Echt heel jammer.

RVE Arbeid en Participatie

De Dienst Werk en Inkomen (DWI, voorheen 'De Bijstand') heet tegenwoordig 'RVE Arbeid en Participatie' waarbij 'RVE' staat voor 'Resultaat Verantwoordelijke Eenheid'. Of je nog worst lust. De naamsverandering moet verhullen dat gemeentes ambtenaren ontslaan (Anders gezegd: 'Door natuurlijk verloop het aantal betaalde werknemers terugdringen'. Lees: geen van de 6-maands contracten verlengen.) en dat minder ambtenaren moeten proberen meer werklozen aan betaald werk te helpen. Het middel 'dwangarbeid' wordt hierbij niet geschuwd. Voor de werkende ambtenaren (ooit een contaminatie) geldt dat zij minimaal drie mensen per week aan een (desnoods onbetaalde) baan moeten helpen (Er zijn nu dus mensen die onder dwang van inhouding op de uitkering 32 uren per week papieren tellen in dossiers en de uitkomst ('Dossier B10.86.9: 14 A4'tjes') in een werkblad moeten invoeren 'omdat dat nuttig is'.) omdat anders hun eigen arbeidscontract niet wordt verlengd. Ja, zelfs in de ambtenarij is het crisis!

Crisis in detailhandel

Het gaat niet zo heel goed met de detailhandel in Nederland. Steeds meer ketens moeten filialen sluiten en ook kleine zelfstandigen lijden onder de crisis. Mexx, Halfords, Free Record Shop, V&D,...de lijst wordt steeds langer. Eén soort winkel lijkt het echter te redden: winkels waar kleine dingen goedkoop worden verkocht als Action, Primark en Kruidvat. Overigens is Kruidvat geen oer Hollands bedrijf maar een keten in handen van een Chinese investeringsmaatschappij. Maar dat terzijde.

Telefoonwinkel gedijt

Nóg een type winkel die prima gedijt ondanks de economische recessie is de telefoonwinkel. Mobiele telefoons en accessoires vliegen als warme broodjes de winkel uit. Al kun je beter spreken van: vliegen als mobieltjes de winkel uit want ook met de handel in warme broodjes gaat het niet erg goed.

PC vergoeding

Het is zó erg gesteld met de financiële situatie van veel huishoudens dat men geen 250 euro kan missen voor een eenvoudige nieuwe laptop voor een schoolgaand kind. Gelukkig springt de gemeente bij met de zogeheten 'PC vergoeding'. Vreemd eigenlijk dat ouders die laptop niet kunnen betalen maar wel elk jaar een nieuw mobieltje a 600 euro kopen 'want de oude is al een jaar oud'.

Basisinkomen of gratis werkervaring?

Wat is beter voor de economie: een gratis basisinkomen voor iedereen of het aanbieden van gratis werkervaringsplekken voor langdurig werklozen? In het eerste geval hebben mensen geld om in de (lokale) economie te stoppen maar in het tweede niet. Toch zijn het met name de 'liberalen' van de VVD die het eerste een slecht idee vinden maar het tweede goed.

http://basisinkomen.nl/wp/is-het-basisinkomen-betaalbaar/

In dit artikel (http://www.volkskrant.nl/opinie/basisinkomen-is-veel-te-duur-en-niet-solidair~a4030963/), geschreven door een meneer die vrijhandelsverdrag TTIP een goed idee vindt, staan de nadelen van een basisinkomen voor iedereen. Mijn aandacht gaat vooral uit naar de reacties onderaan het artikel. Maar oordeelt u vooral toch zelf. Inmiddels krijgt welgeteld één Nederlander reeds een basisinkomen van 1000 euro per maand waar geen prestatieverplichting tegenover staat. Lees hier of hij inderdaad aartslui is geworden en precies zoals VVD-stemmers  mensen menen zeker te weten helemaal geen klap meer uitvoert 'omdat hij tóch wel geld krijgt.'

VVD-logica

Zijn er onder mijn lezers mensen die mij de logica van de fans van Mark Rutte kunnen uitleggen? Ik begrijpt er namelijk geen snars van: hoe kan het ontbreken van geld mensen ertoe aanzetten om geld uit te geven? VVD-stemmers gaan er van uit dat mensen die een basisinkomen ontvangen lui zullen worden. Logisch want zij gaan uit van hun eigen moraal: alleen mensen die vaak liegen en frauderen gaan ervan uit dat anderen dat ook doen. 'Zoals de waard is, zo vertrouwt hij dat zijn gasten zijn', luidt het spreekwoord tenslotte. Je zou denken dat met name liberalen het idee van een basisinkomen zouden omarmen. De premisse is namelijk dat de overheid iedereen van hetzelfde basisinkomen voorziet, zonder aanzien des persoons en zonder zich te bemoeien met de privélevens van de burgers. Iedereen krijgt dus hetzelfde inkomen als basis zonder dat er een tegenprestatie verlangt wordt! Geen overheidsbemoeienis dus meer. Als dát geen liberalisme is...!



Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Betsy Palmer en Janine Elfring

7 opmerkingen:

  1. ja oh ja, nu houd ik mij niet zo met politiek bezig maar zie het op straat natuurlijk en vanuit eigen ervaring met uitkering. Maar ik ben graniet las ik laatst, dus al die updates van benamingen weet ik niet eens, omdat ik daar dus niets over krijg thuis gestuurd of zo... fase 4, betekent onmogelijk, staat in mijn dossier, vanmorgen nog even gebeld overigens, en dan krijg ik toch te horen, vragen over uitkeringen? toets 1... hahaha hier dus nog niets veranderd in de benaming, ook niet op internet.

    Ik snap vele zaken niet, zoals jij al aangeeft hier, iets kan niet, maar dan wel die dure mobiel, ik snap niet, hoe doen ze dat toch! Dat ze überhaupt een nieuwe mobiel kunnen hebben, waar ik nog steeds een mobieltje heb uit de oudheid, dino genoemd wordt, geen apps heb en mensen snappen dat niet. Zelfs bij het voedsellokket van Almere heb ik gezien dat praktisch iedereen die dus geen cent te makken heeft, wel zo'n dure mobiel uit zijn zak haalt en staat te internetten voor ze de kassa door zijn.. ja dat gaat hier weer allemaal net even anders, je krijgt een pas, wordt 40 euro of naar gezin instelling ingesteld, max is 60 euro, of je nu 1 kind hebt thuis of 4.. ... dat maakt niet uit, voor mij als alleenstaande was het 40 euro over de maand... en je moest dat dan echt met kassa en band afrekenen.. bla...

    Ik liep donderdagmiddag laat in de stad en zag idd dat Halfords gesloten was, ik keek even raar op in elk geval maar de zaken waar jij over spreekt schieten de grond uit! Van die winkels waar je goedkoper en voor een euro kunt shoppen inderdaad. We hebben zelfs een winkel waar je alle merken shampoos bekend goedkoper standaard kunt kopen, maar ook waspoeder, verf voor je haar, schoonmaakmiddelen noem het maar op! Badkamer en keuken producten dus vooral, en dan ook nog wat make up, en nu zag ik er ook ineens een tafel met boeken liggen.

    En ga zo maar door... het slaat nergens op en begrijpen doe ik het ook niet, hoe ik mijn hersenpan ook laat werken...

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zo gaat dat in het leven, niets blijft zoals het is, alles is altijd aan verandering onderhevig, continu. En niemand begrijpt het, want dan veranderd het alweer, en almaar door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. VVD-stemmers vinden het niet leuk een basisinkomen omdat zij voor hun hongerloon die drie, vier of vijf keer.. minimaal hoger is dan het basisinkomen, hard hebben moeten frauderen, oplichten, janussen moeten likken.. (sorry voor mijn taalgebruik, ik zet er wel even een j voor) Ik ben blij dat ik niet onder modaal hoef te leven, dat mag je best weten, maar dat wil niet zeggen dat ik elke dag, week of maand iets onzinnigs koop.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelijk heb je dat veel mensen echt niet nadenken, en toch kregen ze daarvoor dat schitterend brein van Moeder Natuur cadeau hé. Nu ja, misschien moeten we dit even relativeren, niet iedereen kan zijn gedachten en opinies zo goed formuleren zoals jij dat telkens weer doet in je goed doordachte logjes lieve Terrebel. Dat heb ik soms ook want hoewel ik helemaal met jou akkoord ga kan ik dat eigenlijk nooit in dergelijke knappe zinnen formuleren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een basis inkomen is een liberaal idee! HEt idee is ook nog eens verkeerd.
    Een basis inkomen is te duur op de manier waarop het nu wordt voorgesteld.
    Een uitkering zonder verplichtingen is een beter alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha nu werkt de link naar het basisinkomen wel...had gisteravond nog gekeken maar niks.
    Gelukkig behoren wij niet tot de doelgroep maar het interesseert me wel en hoop dat er een oplossing gaat komen voor de minder bedeelden in de knip.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe makkelijk is het eigenlijk ook. Ik werk me nu uit de naad, heb amper tijd om boodschappen te doen of zomaar de stad in te gaan, op zaterdag wel, maar daar pas ik liever voor. Met een basis inkomen, hoef ik minder uren te werken, heb ik meer vrije tijd en vrije tijd, dat kost nou eenmaal geld, zeker als ik het 'gratis' krijg, dan geef ik het ook makkelijker uit. Doe ik niet moeilijk als ik een dagje uit ben door zelf brood te smeren en koop ik een overpriced kopje koffie met een warm broodje. Naast al het theoretisch geblaat van de tegenstanders zijn er tal van experimenten geweest in diverse gemeenschappen die het tegendeel bewijzen en hebben aangetoond dat een basisloon zonder tegenprestatie werkt en juist minder kosten met zich meebrengt voor armoede preventie, overlast door daklozen etc.

    dus helaas, ik kan je de gedachtenkronkels van de VVD niet uitleggen. Bang om de macht te verliezen als ze zich niemand hebben die het ellendig heeft waarschijnlijk. Een ongegronde emotionele reactie.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!