Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zaterdag, oktober 11, 2014

Over keuzes maken

Ook gisterochtend wilde ik een uurtje trainen. Daarna even de stad in gaan voor een kostuumonderdeel om daarna een paar uren geconcentreerd aan mijn takenlijst te werken in een netwerkruimte: http://www.tipsyamsterdam.nl/

Zo kun je ook als ZZP'er met 'collega's' praten! En - zoals sommige volwassen al weten - kun je met praten soms zelfs ongelukken voorkomen.

Helaas voorkwam mijn lichaam bovenstaande goede voornemens en bracht ik de dag zielig en ziekjes door om mijzelf in de middag op te pakken voor een workshop Belastingen en daarna een etentje en een spelletjesavond bij een vriend.

Vanmorgen vroeg (acht uur in de morgen vind ik best vroeg) stond ik als vrijwilliger te helpen op een braderie in de buurt. Een oproep voor meer vrijwilligers leverde helaas weinig reacties op.

Deze reactie van een Facebook vriend op mijn stukje van donderdag wil ik u niet onthouden:

Er zit een tegenstrijdigheid in je stukje. Aan de ene kant zeg je dat er geen burgerdoden moeten vallen. Aan de andere kant zeg je dat de Amerikanen makkelijk I.S. zouden moeten kunnen verslaan. Het lukt de grootste krijgsmacht ter wereld niet om I.S. Weg te vagen OMDAT ze burgerdoden proberen te vermijden. Ondanks technologie tegen kerels in pick-up trucks is het vrijwel niet te doen als ze zich in stadswijken verschuilen. Een hele wijk platgooien is niet zo moeilijk. Één bevel van het Pentagon en welke stadswijk ter wereld dan ook is verdwenen. Met conventionele wapens. Maar burgerdoden maken levert meer slechte publiciteit op dan het dode i.S. Strijders waard is. De wapens haalt I.S. Voornamelijk uit de directe omgeving. Maar speciale wapens komen uit het enorme wereldwijde zwarte circuit. Zelfs tweedehands NATO wapens duiken op, zoals hier: https://www.bellingcat.com/resources/case-studies/2014/09/01/arms-identification-german-missiles-in-the-hands-of-the-islamic-state/ Dit zijn verouderde wapens die niet veel hoeven te kosten en die makkelijk oude Soviettanks kunnen vernietigen. Zelfs de oude Turkse tanks, wachtend aan de grens ( op wat eigenlijk ?) kunnen hiermee worden bestreden. Twee miljard stelt in de wereld van moderne wapens weinig voor, maar tweedehands kun je toch een aardig arsenaal samenstellen. Daarnaast hebben ze zeer veel Amerikaanse voertuigen en wapens van het Iraakse leger buitgemaakt. De vlaggen en merktekens staan er doorgaans nog op. "Kalief" Abu Bakr al-Baghdadi heeft NIET van 2007 tot 2010 vastgezeten. Een Amerikaanse kolonel heeft beweerd dat hij van 2005-09 vast zat vanwege " Banden met al-Qaeeda". Hij kon dat bewijzen noch weten. Toch hebben diverse nieuwskanalen dat klakkeloos overgenomen. In werkelijkheid zat al-Bagdhadi in 2003 een korte tijd vast samen met vele andere " Civil Detainees" , hij is met een groep anderen "veilig"verklaard. Sinds 2006 zit hij bij wat we nu kennen als I.S. En in 2010 volgde hij Abu Omar al-Bagdhadi (gedood door de Amerikanen) op als leider. De Amerikanen hebben al sinds 2011 een prijs op zijn hoofd gezet. Dus ik denk niet dat hij zelf een gesprekje over vrede op prijs zou stellen.

Ooit zijn er regels opgesteld voor oorlogvoeren. Alsof het een spelletje betreft...Maar wat te doen wanneer één van de oorlogvoerende partijen zich niet aan die regels houdt?

Ondanks regels gebeuren er toch ongelukken. Zie het verschrikkelijke ongeval met de monstertruck in Haaksbergen, onlangs. Terwijl de diverse betrokken partijen elkaar de schuld doorspelen treuren maar liefst drie families om een overledene. Maar regels zijn niet het enige wat tussen ons en verdriet hoeft in te staan. Nadenken kan ook heel goed werken. Letterlijk met de rug tegen de muur gaan staan met minder dan 30 meter tussen mijzelf en een gevaarte met een vermogen van 1500pk noem ik niet erg verstandig. Een kind van vijf daar neerzetten is - zacht gezegd - niet erg slim.

Natuurlijk kun je er op vertrouwen dat de overheid je wel zal beschermen maar misschien moeten wij de overheid zien zoals sommige gelovigen God bezien: Hij helpt alleen hen die zichzelf helpen.

Mensen zijn van nature geneigd anderen de schuld te geven van hun eigen tekortkomingen: 'Ja maar, ik had een slechte jeugd.' 'Ja maar, de vergunning was niet in orde.' 'Ja maar, ik kende de regels wel maar niemand vertelde mij dat ik mij daar ook aan moest houden.' Maar wat je achtergrond ook is, hoe zielig je ook bent, wat voor kansen je ook hebt gekregen, je hebt zelf altijd een keus en kunt nooit een ander kwalijk nemen dat jij zelf de verkeerde keus hebt gemaakt. Vind ik.

Dagelijks zie ik mensen de keus maken tussen 5 seconden wachten en 'even snel door het rode licht' oversteken. Meestal gaat dat goed. Maar niet altijd.

Dankzij de geweldige blogcollega Di Mario kan ik u de volgende oplossing aanbieden voor het probleem van haast hebben met oversteken...



Yo Yo Ma, Barack Obama, Stephen Colbert, Bonnie Raitt..en de overlevende leden van Led Zeppelin vinden dit allemaal een prachtig cover van de klassieker 'Stairway to Heaven'. Wat vindt u ervan?


4 opmerkingen:

  1. Leuk filmpje ;-) Burgerdoden blijft moeilijk, wanneer grijp je in. Als je niet ingrijpt vallen er burgerdoden bij jezelf. Denk dat dat je ook niet populair maakt. Het beste is natuurlijk iedereen vrede, maar dat blijft een streven wat diverse mensen met geweld willen voor elkaar krijgen. Is het aanval of verdedigen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het zijn allemaal keuzes die gemaakt worden, en alles is altijd nog ingewikkelder dan het toch al lijkt.
    En hoe diep of je er ook op in gaat, begrijpen doe je zoiets nooit helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In feite heb je geen keus : als je een oorlog wilt winnen moeten er doden vallen. Denk maar aan Dresden. Achteraf kan je vlug een monument voor de gesneuvelden oprichten, Cynisch niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is goed dat je deze reactie de aandacht geeft die het verdient.
    De kern uit het stuk is ongeveer. een mens mét scrupules kán het nooit winnen van mensen zónder scrupules. Dan kun je wel regels opstellen om oorlog te voeren maar wanneer één partij eigen regels gaat maken verliest de ander automatisch.
    Ook de verantwoording bij anderen leggen is heel menselijk maar vaak gemakzuchtig en voorbijgaand aan de eigen verantwoording,zoals in het aangehaalde voorbeeld met de monstertruc. Dat was mijn eerste gedachte na dat ongeluk"niemand heeft de mensen toch gedwongen er zo dicht bij te gaan staan", je kunt toch ook zélf je hersens gebruiken. Al blijft het een afschuwelijk ongeval mensen zouden zélf verstandiger moet zijn en beoordelen of iets al dan niet veilig is. Het laat beter zien wat jij soms bedoeld bij het afzetten tegen de grote massa dan jezelf voor elkaar krijgt, perfect dat je het eruit hebt gepikt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!