Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, juni 13, 2013

Publiek

Het komt nog geregeld voor dat mensen mij dingen vragen die zij vrij eenvoudig zelf kunnen doen; de gebruiksaanwijzing van een apparaat even lezen of in plaats van mij een vraag te stellen diezelfde vraag in een zoekprogramma intikken. Maar dat vinden mensen verrassend vaak erg moeilijk. Daarom is het veel makkelijker om het iemand te vragen die toch altijd 'Ja' zegt. Sorry, mensen maar vanaf nu is het antwoord 'Nee.' Natuurlijk, waar ik kan zal ik altijd helpen maar niet wanneer iemand het prima zelf aan kan. Noem ik die mensen bij deze lui? Jazeker! Maar dat doe ik omdat dat eenvoudigweg de waarheid is.

U wilt altijd de waarheid weten, toch? Ik denk van niet. Voorbeeld: wanneer een vrouw zegt: 'Denk jij dat deze jurk mij dik maakt?', dan wil zij NIET de waarheid horen! Wanneer een man zegt 'Schat, ben ik de beste minnaar die jij ooit gehad hebt?', dan wil hij NIET de waarheid horen! Wanneer wij zouden weten wat er écht allemaal in ons voedsel zat, zouden wij een stuk minder genieten van eten. Als wij wisten hoe de kinderen in een 'sweatshop' in India werden behandeld, zouden wij dat leuke zomerjurkje met veel minder plezier dragen. En zo verder. Van mij mag u het gerust weten: vaak wil ik niet de waarheid horen. Zelfs niets als grapje.

Soms denken mensen erg grappig te zijn. Dan heb ik het niet alleen over schilders die acht uur 's ochtends in de binnentuin gaan staan jodelen omdat het zo lekker weerkaatst tussen twee huizenblokken maar ook over mensen die een nieuw telefoonnummer nemen en mij dan een sms sturen met 'Hoi!'. Een minuut later gevolgd door 'Raad eens wie ik ben?' Op mijn tekst terug: 'Ik verdoe mijn tijd liever op andere manieren.', krijg ik de tekst terug: 'Ben je niet nieuwsgierig dan?' Nou, eerlijk gezegd niet nee. Men kan dus gevoeglijk ophouden met ons beider tijd om deze manier te gebruiken. Want verspilling is het natuurlijk niet.

Sommigen noemen mijn brieven aan bijvoorbeeld de woningcorporatie tijdverspilling maar zijn zelf twee uren per dag bezig om te achterhalen wie 'De Mol' is. En zo verbruikt iedereen zijn of haar tijd op een eigen manier. Maar als mensen hun tijd gebruiken om op die van anderen doelbewust beslag te leggen, trek ik de grens. En als ik aangeef waar die grens ligt en men gaat er doelbewust overheen, dan ben ik geneigd om de overheid te verzoeken in uitzonderingsgevallen moord toe te staan...

Naar aanleiding van de moord op twee broertjes gaan er stemmen op om bij elke echtscheiding professionele hulp erbij te halen. Gewoon, omdat het soms uitloopt op een zogeheten 'vechtscheiding´ waar dan doorgaans vooral de kinderen de dupe van worden. Jammer dat de overheid dit idee niet steunt want bij een psycholoog praten over werk- of relatieproblemen is uit het ziekenfondspakket gehaald. Met andere woorden: professionele hulp kan worden geboden maar alleen aan mensen die bereid zijn - en in staat zijn - daar veel geld voor te betalen.

Vandaag in de serie Onbekende Helden:

Patrick Stewart komt niet alleen op voor mishandelde vrouwen maar óók voor de mannen die hen mishandelen. Althans, in die gevallen waarbij het gedrag voortkomt uit een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Het komt namelijk vaak voor dat mannen die terugkomen uit een oorlogssitueatie geen of slechte begeleiding krijgen en daardoor geen uitlaatklep hebben voor hun woede, verdriet en frustratie. En zoals dan mensen eigen is, val je terug op je naasten.

Sir Stewart benadrukt ook dat het gebruik van geweld NOOIT de manier mag zijn om met problemen om te gaan. Bovendien is hij een begenadigd acteur en als zodanig voor mij de beste Star Trek kapitein ooit en mede daarom één van mijn helden. Klik op deze link voor een prachtig antwoord van hem op een vraag uit het publiek...

woensdag, juni 12, 2013

Centen

Vorige week woensdag werd mij per e-mail gevraagd of ik vrijdag beschikbaar was voor de opnames van een reclamefilmpje. In België. Ik belde het contactnummer en zou nog diezelfde middag worden teruggebeld. Omdat dat niet gebeurde belde ik zelf maar....'Sorry, maar morgenochtend krijgt u écht meer te horen!' Omdat ik de volgende morgen niets hoorde stuurde ik een mailtje waarop ik het antwoord kreeg: 'Vanmiddag krijgt u écht antwoord.' 's Avonds had ik nog niets gehoord dus stuurde ik vrijdagmorgen weer een e-mail waarop des middags een antwoord kwam: 'Sorry maar ik had geen tijd om u te vertellen dat u voor niets een hele dag hebt vrijgehouden.'

Omdat ik zelfs op het laatste moment niets hoorde heb ik een uur in rekening gebracht. Toevallig. Ik bedoel: zeggen de tandarts of de loodgieter ook dat u niet hoeft te betalen wanneer u zich domweg niet aan de afspraak houdt? Nee, als u de loodgieter of tandarts pas op de dag zelf afbelt zult u tóch moeten betalen.

Het is mij intussen duidelijk dat egoïsten het vooral vervelend vinden om in de portemonnee te worden geraakt.

Sommige van die egoïsten zijn bekend als verzekeraar. Nationale Nederlanden heeft jarenlang consumenten opgelicht en voorgelogen voor een totaalbedrag van bijna 13 miljard (...) euro! Als ik een winkel beroof van 100 euro moet ik de gevangenis in. De directie van Nationale Nederlanden moet misschien een deel van het door hen gestolen geld terugbetalen aan de klanten en van hen wordt verwacht dat zij een excuusbrief schrijven. Goh!

Met zorgverzekeraars is het al niet anders: De kosten voor Zorg waren gestegen en dus moest de burger meer premie betalen. Maar een overnachting in een ziekenhuis is niet duurder geworden. Het eten dat je daar krijgt ook niet. De dame die thuiszorg komt verlenen heeft geen salarisverhoging gehad (integendeeld zelfs!) en zelfs medicijnen kosten vrijwel evenveel als vijf jaar geleden. Maar waar zit die stijging dan in? Waarschijnlijk in zogeheten 'overhead': administratie, computers, ICT-systemen, vakantiewoningen en nieuwe auto's voor managers, de bouw van glimmende nieuwe 'Healthcentres' en dergelijke. Daar kan flink op worden bezuinigd. Maar dan moet eerst lobby'en worden verboden.

Waarom voor tonnen een computersysteem aanschaffen terwijl de nachtzuster ook prima in een schriftje kan schrijven dat mevrouw De Vries weer uit bed is gevallen zodat de arts dat 's ochtends kan lezen zonder eerst te hoeven inloggen in een 'Elektronisch Patiëntendossier'? En dat is nog maar een simpel voorbeeld.

Na het verhogen van de ziekenfondspremie raakte bekend dat sommige zorgverzekeraars tot wel vijf keer meer winst hebben geboekt dan het jaar daarvoor. Maar toch de premie niet verlaagden 'want er moet een buffer worden opgebouwd voor slechtere tijden'. Toen ik daarover twitterde liet Menzis weten als één van de weinigen de premie te hebben verlaagd 'omdat de overheid het eigen risico heeft verhoogd van 250 naar 300 euro wilden wij iets doen voor onze klanten.' In de ogen van Menzis staat 'iets doen voor je klanten' gelijk aan hen te beledigen. Want inderdaad heeft Menzis de premie verlaagd. Met per maand maar liefst 50 hele centen...

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Jiroemon Kimura