Als kind had ik geen weet van het bestaan van de Koran. Laat staan van de Thora, de Bhagavad Gita, de Diamantsoetra, de I Ching of de Arzhang. Ook had ik er geen idee van dat er door 'de kerk' verzonnen latere versies van Bijbelboeken bestonden zoals de King James Bijbel.
===============================
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/
===============================
Mijn wereld was beperkt tot wat ik te horen kreeg op school, van het gezin waar ik deel van uitmaakte en van vriendjes en vriendinnetjes. Ook toen al speelde ik meer met buurmeisjes dan met buurjongetjes. Maar dat terzijde.
Ik hoorde en las geen verhalen over andere goden dan die ene God waarvan mij verteld was. Dat de Hervormde school waar ik op zat failliet ging en ik voor een jaar naar een Katholieke school ging, droeg niet bij aan mijn notie dat er wel eens andere geloven dan het Christelijke konden bestaan. Ik dacht dat 'joden' mensen waren die allemaal heel erg zielig waren omdat zij allemaal dood waren gemaakt in de oorlog. Alsof ik hoorde dat veel mensen in een ver land waren omgekomen bij een vreselijke natuurramp of door honger. Gewoon, heel zielig. Geen idee dat het een andere religie betrof. Want andere religies dan het Christendom bestonden niet in mijn beperkte wereld.
Sprookjes waren en zijn bedoeld om een boodschap over te brengen. Sneeuwwitje was een verhaal (net zoals Roodkapje (klik) ) dat jonge meisjes waarschuwde: 'Ga niet in je eentje het bos in!' In de regio waar het verhaal ontstond was er een gerede kans om te worden aangerand door mijnwerkers, doorgaan geen erg lange mensen.
Het Meisje met de Zwavelstokjes werd waarschijnlijk bedacht om een idee te vergoelijken: 'Het is oké, hoor, kindjes dood laten gaan van honger, kou en ellende. Je doet haar er een plezier mee door haar niet te helpen. Dankzij jouw 'barmhartigheid' en de bewuste keus haar niet te helpen was zij lekker snel bij haar geliefde oma.
Ik hoorde en las geen verhalen over andere goden dan die ene God waarvan mij verteld was. Dat de Hervormde school waar ik op zat failliet ging en ik voor een jaar naar een Katholieke school ging, droeg niet bij aan mijn notie dat er wel eens andere geloven dan het Christelijke konden bestaan. Ik dacht dat 'joden' mensen waren die allemaal heel erg zielig waren omdat zij allemaal dood waren gemaakt in de oorlog. Alsof ik hoorde dat veel mensen in een ver land waren omgekomen bij een vreselijke natuurramp of door honger. Gewoon, heel zielig. Geen idee dat het een andere religie betrof. Want andere religies dan het Christendom bestonden niet in mijn beperkte wereld.
Sprookjes waren en zijn bedoeld om een boodschap over te brengen. Sneeuwwitje was een verhaal (net zoals Roodkapje (klik) ) dat jonge meisjes waarschuwde: 'Ga niet in je eentje het bos in!' In de regio waar het verhaal ontstond was er een gerede kans om te worden aangerand door mijnwerkers, doorgaan geen erg lange mensen.
Het Meisje met de Zwavelstokjes werd waarschijnlijk bedacht om een idee te vergoelijken: 'Het is oké, hoor, kindjes dood laten gaan van honger, kou en ellende. Je doet haar er een plezier mee door haar niet te helpen. Dankzij jouw 'barmhartigheid' en de bewuste keus haar niet te helpen was zij lekker snel bij haar geliefde oma.
In elke tijd waarin een verhaal ontstond was het een 'goed' verhaal. Hetzelfde geldt voor verhalen uit de diverse heilige boeken. Ge- en verboden werden makkelijker onthouden en verspreid wanneer die in een verhaal werden gegoten. Pas in de recente geschiedenis van de mens is het normaal dat de meeste mensen in een land kunnen lezen. En youtube bestond nog niet.
Zo'n verhaal ging van mond tot mond en veranderde in de loop der tijd. Denk maar aan het 'Chinese fluisterspel' dat u als kind op school speelde: een kind fluistert een zinnetje in het oor van het volgende kind in de rij en tegen de tijd dat het zinnetje het laatste kind in de rij bereikte, was het onherkenbaar voor de bedenker van het oorspronkelijke zinnetje. Al bleef soms de kern intact.
Op die manier ontstonden in diverse tijden en onder diverse culturen verschillende verhalen over het ontstaan van de mens en zijn er verschillende variaties ontstaan met als kern een verhaal over 'De Zondvloed',
De Christelijke vaderfiguur (hetzij een allegorie, dan wel een bestaand persoon of een combinatie van personen) van Abraham wordt in andere culturen (onder meer) Ibrahim, Ebrahim of Ephraïm genoemd.
In het ene deel op de wereld waarschuwden verhalen voor het eten van varkensvlees terwijl in andere gebieden kinderen werden gewaarschuwd zich niet in holle bomen te verstoppen. Om praktische redenen: er was nog geen goede koeling mogelijk dus het eten van varkensvlees vormde een gezondheidsrisico. In Indonesië ontstond het verhaal van de bosgeest 'Pontianak' om te voorkomen dat kinderen zich diep in de bossen in holle bomen zouden ophouden en er niet meer uit zouden kunnen komen. Het uiterlijk en gedrag van Pontianak vertoont opvallende overeenkomsten met het figuur dat in andere culturen 'vampier' wordt genoemd.
Verhalen die wij nu 'fout' zouden noemen waren in een andere tijd en cultuur de norm. Zoals men in vroeger tijden ongetwijfeld met afgrijzen de verhalen van onze tijd had gelezen: 'Dus om de bevolking van een dorp in Syrië te beschermen tegen rebellen worden ziekenhuizen, gebedshuizen en scholen vernietigd?' en bijvoorbeeld: 'Er zijn mensen die pertinent weigeren te voorkomen dat anderen ziek worden of doodgaan en die egoïsten worden niet de stad uitgejaagd of gevierendeeld?'
Meer lezen? Mijn verhalenbundels