Vandaag een thema-avond gepresenteerd over het onderwerp: 'Mensen met een psychische handicap begeleiden naar betaald werk.' Het werd een leerzame avond die door mij en mijn vriendin werd afgesloten met het nuttigen van een drankje op het verscheiden van een oude vriend.
En passant leerde ik dat La Chouffe niet het perfecte biertje is om te drinken bij een portie bitterballen. Toch wel een feitje om even door te communiceren.
Mensen hebben het tegenwoordig 'te druk' om te communiceren. Een zieke buurvrouw opzoeken in het ziekenhuis? Geen tijd. Dank je wel zeggen nadat je hen een foto hebt gestuurd? Geen tijd. Reageren op de vraag of een opdracht nog doorgaat? Geen tijd. Reageren op het voorstel om binnenkort af te spreken? Geen tijd. Je buurman bellen om te zeggen dat je vrouw ontslagen is uit het ziekenhuis om te voorkomen dat hij voor niets op bezoekuur komt? Geen tijd.
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat mensen nergens nog tijd voor hebben want ruim drie uren per dag brengt de gemiddelde Nederlander door met televisie kijken (en twee uren op internet). Dat is dagelijks ongeveer 50 minuten aan reclameblokken.
Gaan werkelijk al die minuten op aan plaspauzes?