Gratis diensten lijken heel gunstig voor de consument. Mensen gaan massaal gebruik maken van de geleverde dienst en stellen glimlachend hun voicemail in. Als eenmaal 90% van de gebruikers er blij mee is, dan laat je als leverancier weten dat de service voortaan betaald moet worden. Een klein groepje mensen zal afhaken en de rest zal denken: 'Ach, die paar euro. Het afmelden is zo'n gedoe want dan moet ik helemaal mijn klantnummer opzoeken én een mailtje sturen en dan word ik moe. Dus laat maar.'
Sinds kort werkt dat ook zo met Google Maps. Wanneer bedrijven de interactieve kaart op hun website plaatsen en klanten maken gebruik van deze handige dienst was dat volledig gratis. Sinds kort mogen bedrijven betalen. Per keer dat een klant op de kaart klikt om de route te bepalen. Vooralsnog 'gratis' tot er voor $200 dollar gebruik is gemaakt van deze 'gratis' service.
Gebruikers van de gratis filmpjes-dienst Youtube zullen gemerkt hebben dat hun kijkgenoot steeds vaker onderbroken wordt door ongewenste reclame. 'Voor maar een klein bedrag per maand' kunt u weer ongestoord kijken.
Gratis informatie is zelden gratis. Probeert u maar eens online nieuws te lezen zonder 'cookies' te accepteren die uw koop- en kijkgedrag doorspelen 'aan derden'.
Dan zijn er nog de 'gratis' diensten waar u geen geld voor betaalt maar waar u wel uw privacy voor opgeeft. Gratis klantenkaarten bijvoorbeeld. Gratis spelletjes op internet die u vertellen welk totemdier u heeft of laten weten op welk Star Wars karakter u het meeste lijkt. Gratis prijsvragen en enquêtes waarbij u gratis kans maakt op de nieuwste iPhone. Terwijl zelden iemand wat wint. Behalve dan het betreffende reclamebureau en de opdrachtgever die daar achter zit: die zijn blij met alle informatie die u hen gratis geeft.
Zelf werd ik ooit aangesproken door een verwarde beveiliger die niet begreep waarom ik zonder betalen een LP had meegepakt uit een platenbak waar boven stond: 'Neem nu mee!' bij de 'Free Record Shop'.
Nogal stuntelig probeerde de arme man mij uit te leggen dat met 'Neem nu mee!' niet werd bedoeld 'Neem nu mee!' en dat het Engelse 'Free' niet 'Gratis' betekent in het Nederlands.
Dus: voordat u ingaat op een 'gratis' aanbod, bedenk even of u bereid bent er voor te betalen.
Meer lezen? Mijn verhalenbundels
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/
Vind blogstukjes van mij op onderwerp:
Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.
Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!
Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie verrichten. Elke bijdrage is welkom!
Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!
Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie verrichten. Elke bijdrage is welkom!
woensdag, maart 25, 2020
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Wij hebben het ontzettend goed. En velen lijken dat niet te beseffen maar nemen het als vanzelfsprekend aan. Sterker nog, als 'verdiend...
-
Altijd een leuke vraag: als je naar het verleden kon reizen en maar één punt kon uitkiezen, welk moment in de tijd zou dat dan zijn? Er zijn...
-
"Het wordt je zo opgedrongen! Je ziet bijna geen blanke heterostellen meer op tv!" "Joh. Goh. Noem dan eens één televisieseri...
-
Binnenkort zijn er in Nederland twee werkenden per gepensioneerde. Twee mensen moeten dan de AOW van één andere ophoesten. Met het huidige g...
