Tennis
Mijn gedachtes over de 5-minuten-al-het-licht-uit-actie van vanavond zijn niet zo negatief als die van Nico Dijkshoorn maar ergens heeft hij wel gelijk natuurlijk. Het is inderdaad vreselijk hypocriet op tienduizenden mailtjes en brieven te versturen om mensen op te roepen vijf minuten lang geen electriciteit te verspillen. Raadsvergaderingen zijn aan het fenomeen gewijd. En ik kan het weten. Toch denk ik wel degelijk dat de actie een bijdrage heeft geleverd aan de bewustwording van het klimaatprobleem. Dat dat er is staat inmiddels wel vast en heeft niets te maken met doemdenkerij maar alles met realiteitszin. Elke actie die bijdraagt in bewustwording van mensen is in mijn ogen een goede actie. Misschien is het een idee om de mensen achter voetbalprogramma's, soaps, sitcoms en spelprogramma's op te roepen in hun programma's aandacht te besteden aan bewustwording in het algemeen. Misschien zoals een kinderzender ooit deed: het beeld een uur op zwart met alleen een mededeling:"Ga toch lekker buitenspelen!"
Dat zou ik ook willen roepen naar het management van respectievelijk de KPN en dat van Telfort. Dankzij fouten bij de KPN zijn wij vooralsnog niet bereikbaar via het vaste telefoonnet. De helpdesk is inmiddels al meerdere dagen voortduren "in gesprek". Dankzij Telfort ben ik ook mobiel niet bereikbaar. "Tsja, het lijkt erop dat wij een foutje hebben gemaakt met het overzetten van uw nummer van uw oude provider naar ons. Misschien dat het verholpen kan worden als U morgen terugbelt?"
Punt is dat het probleem niet verholpen zou moeten worden als die ene medewerker die dat ene formulier onder ogen was gekomen van die ene klant eenvoudigweg zijn/haar werk had gedaan. Tegenwoordig is het helaas al veel gevraagd van mensen wanneer je verlangt dat zij hun werk doen. Laat staan wanneer je wat meer vraagt.
Veel werknemers denken bij de term "service" alleen nog maar aan tennis.
Een opgeruimd karakter
46 minuten geleden