Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, augustus 31, 2010

Denk na!

Vandaag had ik een lekker rustig dagje waarop een nieuwe opdracht werd binnengehaald en wat boodschappen, administratie en huishouden werden gedaan. En bijna had ik mij in de supermarkt laten verleiden tot het kopen van iets dat ik niet nodig heb! Gelukkig heb ik geen hoog inkomen en heb mijzelf dus noodgedwongen aangeleerd na te denken over elke aankoop. Anders zou ik zomaar worden bedonderd.

Mensen worden graag bedonderd. Niet alleen in de supermarkt waar een 17-jarige zaterdaghulp een schort omdoet en U voorverpakte kaas verkoopt terwijl ze in een vlekkerig gemaakt schort staat te poseren voor een wand van voornamelijk plastic kazen. Ook bij de drogist waar U kiest voor bijvoorbeeld Panadol Plus omdat dat zoveel beter zou werken dan paracetamol van een of ander huismerk. Onzin.

Panadol Plus bestaat uit Paracetamol met een beetje Coffeïne. Coffeïne kan de werking van paracetamol versterken maar een dat is nog nooit onbetwistbaar aangetoond. U kunt dus ook gewoon huismerk-paracetamol wegslikken met een slokje koffie. Zelfde effect maar vele malen goedkoper. Er zijn mensen die liever een poedertje dan een pilletje hebben.

Voor hen heb ik de volgende tip: neem een doosje huismerk-pillen. Zet dat onder een stoelpoot. Ga zitten op de betreffende stoel.

Bovenstaand geldt ook voor pijnstillers die beweren dat ze goed werken tegen bijvoorbeeld menstruatiepijn. En daar moet U dan meer voor betalen. Terwijl het gewoon paracetamol is in een sjieker uitziend doosje. Laat U dus niet zomaar besodemieteren maar lees'ns een verpakking en denk na. Maar dat hoef ik U, mijn waarde lezer eigenlijk niet te vertellen. Toch? ;-)

Ook denken mensen slecht na bij bijvoorbeeld de aanschaf van een mobieltje. Terwijl er helemaal niets mis is met het mobiel dat U nu "al ruim een jaar" heeft. Zelfs niet als een of aardige verkoper U vertelt dat Uw "oude" mobiel toch écht niet meer meekomt in de huidige tijd. Laat hem niet voor U nadenken maar doe het zélf!

Meent U te worden bedonderd door een winkel? Aarzel dan niet om Uw ongenoegen hierover te uiten. Zo heel veel moeite kost het niet. Zo was ik verwikkeld in een akkefietje met Albert Heijn over de prijs van Nutella: een voordeelpot bleek omgerekend duurder dan de reguliere verpakking. Na wat heen en weer geschrijf en een telefoontje met excuses van de lokale winkelmanager haalde ik mijn gelijk en is de prijs van Nutella significant gedaald! Hoe ik dat aanpakte leest U hier.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Laurent Fignon

maandag, augustus 30, 2010

Uniek

Gek is dat. Het lijkt alsof ik niets heb gedaan vandaag...

Toch heb ik een dame geholpen met het aanpassen van haar website-tekst, iemand die een kamer verhuurt gekoppeld aan iemand die een kamer zoekt, een patroon voor het zelf maken van jongleerballen opgezocht en doorgestuurd, m'n kapper geholpen met het bepalen van de hoogte van de vergoeding voor een dagje filmen in zijn zaak, een en ander geregeld voor twee aankomende opdrachten, met hulp van mijn zoon een visitekaartje ontworpen voor m'n bedrijf, ben ik met hem de stad in geweest voor schoolspullen en zijn bezoek aan de orthodontist en natuurlijk is er nog wat aan het huishouden gedaan.

Gisteren in de tram viel het mij op dat een oma de werking van de OV-chip uitlegde aan haar niet-begrijpende en hoogstverbaasde kleinkinderen.

Is het U wel eens opgevallen dat het Journaal nooit de kwartaalcijfers toont van Grolsch of Bavaria maar wél die van Heineken? Of de burger laat weten dat het goed gaat met KLM maar niet de cijfers laat zien van bijvoorbeeld Martinair?

Het vertonen van de kwartaalcijfers van bijvoorbeeld Schiphol wordt standaard overgeslagen als die een keertje tegenvallen. Opvallend! Een zieke -licht paranoïde- geest zou kunnen denken dat de mensen achter de journaal-uitzendingen een extra inkomsten-bron hebben aangeboord...

Of is het gewoon een marketingtruc? Zo van: kijk eens hoe goed het gaat in ons land? Maar anderzijds probeert men ons wijs te maken dat het heel slecht gaat met de burger en diens financiën. "De burger heeft steeds minder te besteden" wordt de volgende dag opgevolgd door het bericht "Dit jaar gingen weer meer Nederlanders op vakantie". Geen wonder dat velen zo in de war raken. Afgaand op wat hen verteld wordt weten mensen zelf niet meer of ze het goed of slecht hebben.

Gelukkig is daar dan Steve Jobs en zijn team die ons wijsmaakt dat wij hééél gelukkig worden als we eenmaal de trotse bezitter zijn van een iPod, een iPad of een iPhone. Of we nu wel of niet daadwerkelijk wat hebben aan het apparaat.

Zo zijn er mensen die beweren specifiek een iPhone te willen hebben omdat ze een apparaat willen hebben waarmee ze kunnen internetten, bellen, sms'en, foto's maken en muziek kunnen luisteren. Ja hallo, dat kan allemaal ook met mijn ruim 5 jaar oude Nokia N93.

Grappig wel. De iPhone doet mij denken aan een foto uit de jaren '80. Een groep mensen ging gekleed in dezelfde Dr. Martens, dezelfde Palestijnen-shawl, droeg gelijke lederen jekkers en riepen dezelfde leuzen. Toch noemden zij zichzelf individu en uniek.



Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Appie Baantjer