Onderstaand verhaaltje kan ietwat onsamenhangend overkomen maar dat is vooral omdat het over een periode van enkele dagen geschreven is. Eerst maar even het vreugdevolle nieuws dat het de KPN behaagt heeft mij vandaag weer aan te sluiten op hun telefoon- en internet-netwerk. Dankzij Ymere is helaas de stroomvoorziening alhier nog niet in orde. Verder kunt U morgen weer foto's verwachten en hebben wij een knallend Oud & Nieuw-feestje gehad, verspreid over twee dagen. M'n moeder, m'n zoon, m'n beste vriend en diverse buren hebben zich uitstekend vermaakt met vuurwerk, champagne, oliebollen en sommigen zelfs met gourmetten! Kan het gewoner? Ik hoop voor U allen dat ook U zo vreugdevol het nieuwe jaar bent gestart. Wij hebben in elk geval reden voor optimisme. Zo heb ik geen geld en geen relatie en aangezien je geen last kunt hebben van iets dat je niet hebt heb ik geen geld noch relatieproblemen! Ik ben toch maar een gelukig mens...
"Weg met de literatuur" van Herman Brusselmans is boek nummer 24 van vorig jaar en is de verzameling recensies die dagblad De Morgen publiceerde. Boek nummer 25 van dit jaar is "Kinderen van Amsterdam" van Jan Paul Schutten en vertelt de geschiedenis van onze hoofdstad (die dat pas was toen Lodewijk Napoleon zijn intrek nam in het Stadhuis dat toen Koninklijk Paleis op de Dam werd en vanaf waar Lodewijk zich bekendmaakte als "Konijn van Olland.") vanuit de ogen van kinderen die in de verschillende tijdperken geleefd hebben. Erg interessant. Wist U dat bijvoorbeeld de meeste kinderen tijdens het einde van de Middeleeuwen wel degelijk gewoon naar school gingen?
M'n zoon hoeft nog even niet naar school want hij heeft kerstvakantie. Natuurlijk doen wij dan voornamelijk niets al hebben wij ons voorgenomen elke dag tenminste één klusje in huis te doen. Zo hebben wij gordijnen opgehangen in de woonkamer en hangt de brandbllusdeken weer netjes in de woonkamer om de hoek van de keuken.
Toen ik daar laatst voor m'n kinderen stond te koken (dat doe ik vaker in de keuken) hoorde ik opeens PANG! en schoot er een niet onaanzienlijke steekvlam uit het stopcontact. Voor de brand kwam het nog wel voor dat de magnetron, de friteuse, het koffiezetapparaat én de wasmachine op hetzelfde dubbele stopcontact waren aangesloten. Na de renovatie ten gevolge van de brand zou de electra nog beter aangesloten moeten zijn. Dat werd tenminste beweerd door de technische dienst van Ymere. Niet dus. Woensdagmiddag zou er een electricien komen. Niet dus. Nu rest mij weinig anders dan het woningbedrijf aan te geven wegens het moedwillig afleveren van slecht werk met levensbedreigende situaties tot gevolg. Smoesjes worden niet meer geaccepteerd. Ze gaan hangen.
Hier kunt U binnenkort de brief lezen die ik Ymere heb gestuurd. Op hetzelfde adres vindt U de reaktie van Burgemeester Cohen op een eerdere vraag van mij, kunt U de brief lezen die ik mijn verzekering stuurde en meld ik dat ook het ABP inmiddels heeft gereageerd op mijn vraag. Blijkbaar heeft het ABP geen geld om de pensioenen te indexeren maar wél om het management van een vette bonus te voorzien. Vermoedelijk omdat dat "zo adequaat heeft gereageerd op de kredietcrisis."
De KPN reageerde ook adequaat op mijn melding dat wij inmiddels ruim een week verstoken zijn van een vaste telefoon- en internet-verbinding. Zowel vorige week alsook vanmorgen kwam een monteur de zaak bekijken. Het blijkt niet aan het modem te liggen, nog aan de verbinding en noch aan de computer. Waar het dan wel aan ligt? De monteur die vandaag (nummer drie voor hen die meetellen) wist mij niets te vertellen want hij kwam niet opdagen. Daarom dus maar een formele klacht ingediend bij de KPN. De medewerker die ik daartoe aan de telefoon had wist mij te vertellen dat ik niet ben aangesloten op de wijkcentrale maar dat het probleem "waarschijnlijk binnen een week of vier" is verholpen. Dat wordt dus ook een declaratie: Ik eis een deel van mijn abbonnementsgeld terug, plus de kosten van gebruik van de mobiele telefoon bij gebrek aan een vaste plus de kosten van het gebruik van een internetcafé plus het totaalbedrag aan gemiste opdrachten door onbereikbaarheid. Men krijgt twee weken de tijd om te betalen. Daarna worden de kosten verhoogd met wettelijke rente en ook de eventuele bijkomende kosten (Bijbvoorbeeld incasso-kosten) komen voor hun rekening. Weten ze bij de KPN ook eens hoe het voelt om zo'n brief te krijgen.
De electricien die Ymere had gestuurd zorgde er voor dat wij weer electriciteit in de keuken hebben. Achteraf bleek hij dat voor elkaar te hebben gekregen door elk electriciteitspunt in het hele huis gezamenlijk aan te sluiten op één groep in de meterkast. Aldus is een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Daarom maar weer Ymere gebeld met een spoed-reparatieverzoek. Er bleek geen gat in de planning te zitten en het zou pas volgende week kunnen. Totdat ik de mevrouw vertelde dat als er weer brand zou ontstaan het haar schuld zou zijn. Opeens zag zij zomaar een gaatje in de agenda. Voor vandaag. Vreemd he dat zo'n gaatje zomaar spontaan ontstaat? De vriendelijke meneer van Ymere die mij gisteren zou terugbellen heeft dat niet gedaan. Erg teleurstellend. Hij kon mij eergisteren ook geen reden geven van zijn nalatigheid. Inmiddels denk ik dat er iets in de lucht zit van het kantoor van Ymere dat ervoor zorgt iedereen in het pand allergisch is voor het verlenen van diensten aan huurders.
Inmiddels voel ik mij als een getergd en gekooid wild dier dat langzaam het besef krijgt dat een bewaarder het hek niet goed heeft afgesloten. Voorzichtig en met nauwelijks ingehouden genoegen worden de tanden ontbloot...GROM!!!