Gratis diensten lijken heel gunstig voor de consument. Mensen gaan massaal gebruik maken van de geleverde dienst en stellen glimlachend hun voicemail in. Als eenmaal 90% van de gebruikers er blij mee is, dan laat je als leverancier weten dat de service voortaan betaald moet worden. Een klein groepje mensen zal afhaken en de rest zal denken: 'Ach, die paar euro. Het afmelden is zo'n gedoe want dan moet ik helemaal mijn klantnummer opzoeken én een mailtje sturen en dan word ik moe. Dus laat maar.'
Sinds kort werkt dat ook zo met Google Maps. Wanneer bedrijven de interactieve kaart op hun website plaatsen en klanten maken gebruik van deze handige dienst was dat volledig gratis. Sinds kort mogen bedrijven betalen. Per keer dat een klant op de kaart klikt om de route te bepalen. Vooralsnog 'gratis' tot er voor $200 dollar gebruik is gemaakt van deze 'gratis' service.
Gebruikers van de gratis filmpjes-dienst Youtube zullen gemerkt hebben dat hun kijkgenoot steeds vaker onderbroken wordt door ongewenste reclame. 'Voor maar een klein bedrag per maand' kunt u weer ongestoord kijken.
Gratis informatie is zelden gratis. Probeert u maar eens online nieuws te lezen zonder 'cookies' te accepteren die uw koop- en kijkgedrag doorspelen 'aan derden'.
Dan zijn er nog de 'gratis' diensten waar u geen geld voor betaalt maar waar u wel uw privacy voor opgeeft. Gratis klantenkaarten bijvoorbeeld. Gratis spelletjes op internet die u vertellen welk totemdier u heeft of laten weten op welk Star Wars karakter u het meeste lijkt. Gratis prijsvragen en enquêtes waarbij u gratis kans maakt op de nieuwste iPhone. Terwijl zelden iemand wat wint. Behalve dan het betreffende reclamebureau en de opdrachtgever die daar achter zit: die zijn blij met alle informatie die u hen gratis geeft.
Zelf werd ik ooit aangesproken door een verwarde beveiliger die niet begreep waarom ik zonder betalen een LP had meegepakt uit een platenbak waar boven stond: 'Neem nu mee!' bij de 'Free Record Shop'.
Nogal stuntelig probeerde de arme man mij uit te leggen dat met 'Neem nu mee!' niet werd bedoeld 'Neem nu mee!' en dat het Engelse 'Free' niet 'Gratis' betekent in het Nederlands.
Dus: voordat u ingaat op een 'gratis' aanbod, bedenk even of u bereid bent er voor te betalen.
Meer lezen? Mijn verhalenbundels
In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/
Gratis is het nooit, maar als ik verplicht wordt te betalen zoals enige tijd geleden bij Flickr zien ze mij daar niet meer. En de reclame op Youtube neem ik er maar bij.
BeantwoordenVerwijderenBij Youtube zie ik nooit reclames. Alle reclamedomeinen en 'meekijkdomeinen' worden door mij geblokkeerd, waardoor het plaatsen van cookies ook niet plaatsvindt.
BeantwoordenVerwijderenIk hou er wel rekening mee dat een 'gratis' dienst zomaar kan stoppen. Ook iets om over na te denken. Maar ik heb ook meegemaakt dat een betaalde dienst er zomaar de brui aan gaf. Maak je dus niet te afhankelijk van iets. Aan Facebook ben ik eigenlijk nooit begonnen. Die was ik 10 jaar geleden al snel zat.
Niets is gratis. Je betaald het uiteindelijk altijd wel weer met een omweg. Daarom moet je ook goed beseffen hoe je met sommige dingen omgaat.
BeantwoordenVerwijderenLove As Always
Di Mario
altijd de kleine lettertjes lezen ;-)
BeantwoordenVerwijderen-Een @->- voor jou*
Dit is precies waarom ik de nieuwste informatiezuiger niet heb, de apps van supermarkten. Ja maar mevrouw u krijgt extra korting. Ik vroeg de griet achter de kassa (voor corona he) denk jij echt dat ik een pot pindakaas gratis krijg als ik die app download? Ik betaal die met mijn privé gegevens daardoor weten ze dat ik dol pindakaas ben daardoor wetenz e dat luiers en hondenvoer niet ana mij besteed zijn. Zowel de cassiere als de vrouw achter me die al klaar stond met de app, keken me vreemd aan.
BeantwoordenVerwijderenVoor Youtube heb ik ABP, werkt prima.
Ja wie vertel je het, het blijft een afweging. voor klanten kaarten haak ik af tenzij ze anoniem kunnen, maar dat kan vrijwel nooit, dán niet dus.
BeantwoordenVerwijderen