"Chocky" van John Wyndham is boek nummer 13 van dit jaar en gaat over een jochie dat een onzichtbaar vriendje heeft. Het is decennialang geleden geschreven dus doet het wat ouderwets aan. Toch zijn de waarden die erin vermeld worden van eeuwigheidswaarde en universeel.
Waarden veranderen vaak niet. Of heel langzaam. Dat werd ook vanmorgen duidelijk bij de workshop "netwerken". Allemaal willen we aandacht. Allemaal willen we waardering. Daarom ook dat veel bedrijven zich "persoonlijk tot U, de consument" richten.
Voor sommigen komt dit misschien als een schok maar verreweg de meeste bedrijven geven niets om U als consument. Zelfs voor een bedrijf als Albert Heijn gaat het vooral om winst-maximalisatie.
Toch is er een kentering merkbaar: steeds meer bedrijven, instellingen en individuen beginnen - zo na de kredietcrisis- door te krijgen dat het kapitalisme niet zaligmakend is. Zodra hun eigen baan op de tocht kwam te staan vonden velen opeens concurrentie niet meer de beste methode om een bedrijf gezond te houden. Zodra hun eigen baan op de tocht kwam te staan vonden velen opeens dat het bij een bedrijf niet meer vooral moest gaan om winst maken maar ook om het heil van de werknemer en de consument.
Om met het voorbeeld van Albert Heijn verder te gaan: Met die plotselinge hoosbuien van een paar dagen terug stond personeel, inclusief management, bij de uitgang gratis T-shirts uit te delen aan doorregende klanten.
En werd vroeger de Z-verkoper regelmatig door de beveiliging gesommeerd te vertrekken, nu is de Z-verkoper lid van het team; hij helpt mensen hun boodschappen op de fiets te binden, maakt een vrolijk praatje met deze of gene en haalt boodschappen-mandjes op. In ruim daarvoor mag hij nu binnen in de winkel (in plaats van buiten te moeten staan in weer en wind) zijn krantje verkopen én krijgt hij elke dag een eenvoudig lunch-pakketje.
Terwijl er niet minder winst wordt gemaakt worden zowel klanten alsook personeel blijere en tevredener mensen. Het kan dus gewoon.
Laat bedrijven als MSD in Oss en TNT Post daar een voorbeeld aan nemen.
MSD en TNT zijn verloren. Die nemen nergens geen voorbeeld meer aan. En AH doet dit puur uit concurentie oogpunt. Die heeft de hete adem van Lidl in de nek /mooi
BeantwoordenVerwijderenDe Albert hier in de stad heeft er nog niets van geleerd hoor. Misschien wel helaas. Maar hier staan ze buiten in de wind. Daarom met dit weer staan er meer.
BeantwoordenVerwijderenLove As always
Di Mario
laatste keer dat ik de z verkoper gezien heb stond ie buiten.
BeantwoordenVerwijderenmaar wij hebben geen ah hier dus is al weer poosje geleden. De z verkopers staan hier bij ingang van winkelcentrumpje en de muziekant staan helemaal in de parkeer garage.
ctje
Kapitalisme geeft hebzucht de vrije teugel. Financiële crisis is einde van systeem, net als val van de muur voor communisme. Aldus VPRO docu.
BeantwoordenVerwijderenEn het vlees wordt ook steeds diervriendelijker, langzaam maar zeker komt er wat besef.
Het verlenen van service aan klanten levert altijd wat op. Een ontevreden klant komt niet terug...
BeantwoordenVerwijderenLaat de beleidsplannen van ondernemers, vooral van de groten, eens onderzoeken door de Rechters van de Ondernemings Kamer en Prof. Heertje. Eens kijken wat daar de bevindingen van zullen zijn.
BeantwoordenVerwijderenToch een leuk initiatief is dat dan. Ik geloof wel dat we nu op een soort van grens zitten van minder ego en meer mededogen, zoiets..
BeantwoordenVerwijderen