Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, januari 26, 2017

Persoonlijk

Vooral oudere mensen begrijpen het vaak niet als jongere (onder de 50...) zeggen dat zij zo moe zijn na een dag werken. 'Ja maar jullie hebben toch computers om het werk te doen!?' Klopt, maar iemand moet die computers vertellen wat die moeten doen. En iemand moet het corrigeren wanneer er iets verkeerd is ingevoerd. En iemand moet degene die de software schrijft er op wijzen wanneer er een fout zit in de software. Want ook dat gebeurd. Niemand werkt namelijk foutloos. Dat zou raar zijn.

Toen ik bij het GAK (voorloper van uitkeringsinstantie UWV) kwam te werken, was er net begonnen met het automatiseren van ziekengeld uitkeringen: mensen die zich ziek meldden bij het bedrijf waar zij werken hadden recht op minstens 70% van hun salaris als ziektewet-uitkering. Dat werd betaald uit de ziektepremie die zij en hun werkgevers zelf betaalden. Tegenwoordig zal het niet veel anders gaan. Zo'n 300 mensen werkten voltijds om een groot deel van de zieken in Amsterdam en omgeving van de uitkering te voorzien waar zij recht op hadden. Toen kwamen er computers. En vertrokken er 273 mensen van de afdeling. Sommigen kregen vervroegd pensioen aangeboden, anderen konden worden overgeplaatst naar andere afdelingen, sommigen kregen een 'gratis sollicitatiecursus' aangeboden en iedereen met een jaarcontract en iedereen die er werkte als uitzendkracht werd 'tijdelijk toegevoegd aan het Nederlandse leger van de arbeidsreserve.' Opeens moesten 27 mensen het werk doen dat daarvoor door 300 mensen werd gedaan. Met een systeem dat nog verre van waterdicht was. Dat ging dus niet goed. 'Ja maar waarom ben je zo moe, je hebt toch computers?' Nu heeft u het antwoord op die vraag.



(Klikken=vergroten. Engels)

==========================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

woensdag, januari 25, 2017

Een oude gewoonte is passé

Een oude gewoonte van mij is passé. Tot voor kort wilde ik mensen nog wel eens helpen door hen te voorzien van tips en informatie om met hun bedrijf of zichzelf verder te kunnen in het leven. 'Hier is het telefoonnummer van een bedrijf dat interesse heeft om zaken te doen met jou.' 'Ik ken een bedrijf dat op zoek is naar een werknemer als jij. Jij wil toch zo graag een baan? Bel ze dus maar snel!' 'Ik weet dat jij een huis zoekt in die stad. De nicht van een vriend van mij weet misschien wat voor je. Hier heb je haar nummer.' 'Jij wil toch zo graag van die spullen af? Hier is het e-mail adres van een kennis van mij die jou er nog voor wil betalen ook!'

Maar nooit zegt iemand dankjewel. En terwijl het klagen doorgaat ('Ik heb het zo druk, ik heb zo'n hoofdpijn, ik ben zo zielig!') doet men absoluut niets met de door mij gegeven informatie. Behalve klagen: 'Had je dat niet eerder kunnen zeggen?' 'Toen ik na anderhalf jaar dat bedrijf belde bleken zij de baan al aan iemand anders gegeven te hebben. Jouw schuld want jij zei niet dat ik meteen moest bellen.' 'Ik kan het heus wel zelf allemaal hoor. Ik hoef jouw hulp niet!'

Ik stop dus per direct met het belangeloos en ongevraagd helpen van anderen. Wie voortaan mijn hulp wil zal daar netjes om moeten vragen. En dan nog zal ik regelmatig 'nee' zeggen.

Al is het maar omdat ik niet de schuld wil krijgen van hun problemen.
'Ik heb graag jouw advies.' -'Waarom vraag je mij jou te vertellen hou jij jouw leven moet leven?' 'Ik geef graag iemand de schuld wanneer het mis gaat.'

Gek genoeg zijn diezelfde mensen die mijn gratis advies keihard afwijzen graag bereid anderen te betalen voor exact hetzelfde advies. Dus misschien moet ik mensen niet meer vertellen dat ik hen graag gratis help maar mijzelf 'mentale coach' noemen en niet meer met hen praten maar dikbetaalde 'seminars' geven:
'Ik bied geen gratis advies meer aan. Ik geef nu een zelfhulp seminar en bied een online motivatie coaching programma.'

Zelfs het lezen van dit stuk (klik) heeft mij hierin niet veel verder geholpen. Toch raad ik u aan het te lezen. Ook dit is een goed artikel (klik) over het onderwerp.

'Je neemt geen gratis advies aan van een vriend
maar betaalt een vreemde voor hetzelfde advies?'

Wat doet u wanneer u een vriend in nood kunt helpen maar hij of zij weigert de door u uitgestrekte hand?

==============================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/