dinsdag, augustus 31, 2010

Denk na!

Vandaag had ik een lekker rustig dagje waarop een nieuwe opdracht werd binnengehaald en wat boodschappen, administratie en huishouden werden gedaan. En bijna had ik mij in de supermarkt laten verleiden tot het kopen van iets dat ik niet nodig heb! Gelukkig heb ik geen hoog inkomen en heb mijzelf dus noodgedwongen aangeleerd na te denken over elke aankoop. Anders zou ik zomaar worden bedonderd.

Mensen worden graag bedonderd. Niet alleen in de supermarkt waar een 17-jarige zaterdaghulp een schort omdoet en U voorverpakte kaas verkoopt terwijl ze in een vlekkerig gemaakt schort staat te poseren voor een wand van voornamelijk plastic kazen. Ook bij de drogist waar U kiest voor bijvoorbeeld Panadol Plus omdat dat zoveel beter zou werken dan paracetamol van een of ander huismerk. Onzin.

Panadol Plus bestaat uit Paracetamol met een beetje Coffeïne. Coffeïne kan de werking van paracetamol versterken maar een dat is nog nooit onbetwistbaar aangetoond. U kunt dus ook gewoon huismerk-paracetamol wegslikken met een slokje koffie. Zelfde effect maar vele malen goedkoper. Er zijn mensen die liever een poedertje dan een pilletje hebben.

Voor hen heb ik de volgende tip: neem een doosje huismerk-pillen. Zet dat onder een stoelpoot. Ga zitten op de betreffende stoel.

Bovenstaand geldt ook voor pijnstillers die beweren dat ze goed werken tegen bijvoorbeeld menstruatiepijn. En daar moet U dan meer voor betalen. Terwijl het gewoon paracetamol is in een sjieker uitziend doosje. Laat U dus niet zomaar besodemieteren maar lees'ns een verpakking en denk na. Maar dat hoef ik U, mijn waarde lezer eigenlijk niet te vertellen. Toch? ;-)

Ook denken mensen slecht na bij bijvoorbeeld de aanschaf van een mobieltje. Terwijl er helemaal niets mis is met het mobiel dat U nu "al ruim een jaar" heeft. Zelfs niet als een of aardige verkoper U vertelt dat Uw "oude" mobiel toch écht niet meer meekomt in de huidige tijd. Laat hem niet voor U nadenken maar doe het zélf!

Meent U te worden bedonderd door een winkel? Aarzel dan niet om Uw ongenoegen hierover te uiten. Zo heel veel moeite kost het niet. Zo was ik verwikkeld in een akkefietje met Albert Heijn over de prijs van Nutella: een voordeelpot bleek omgerekend duurder dan de reguliere verpakking. Na wat heen en weer geschrijf en een telefoontje met excuses van de lokale winkelmanager haalde ik mijn gelijk en is de prijs van Nutella significant gedaald! Hoe ik dat aanpakte leest U hier.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Laurent Fignon