Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, mei 13, 2020

Hoe herkent u een 'pick-up artist' (m/v)?

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

===========================================================

'O, wat heb ik een last van mijn schouders en nek! Een massage zou fijn zijn.'

-'Zal ik...?'

'Nee, ik heb een vader gehad die mij sloeg/bij de Marine gezeten/een pijnlijke ziekte dus kan wel wat pijn verduren. Als het moet doe ik het zelf wel.'

Een kwartiertje later:

'Hè verdorie, ik kom net niet ver genoeg bij de pijnlijke spier om kracht te zetten met mijn op die ene gevaarlijke missie gewond geraakte hand/door mijn brute vader indertijd gebroken hand/die nare spierziekte waarvan de artsen nog steeds niet weten wat het precies is.'

-'Kom, ik doe het wel even.'

'Echt waar? Dat zou heel tof zijn. Heb ik jou al verteld dat ik jou een lieve vrouw vind?'

En voilá! De man krijgt het voor elkaar dat een vrouw die niet zijn vriendin is en wellicht zelf ook een partner heeft met haar handen aan zijn blote huid zit. Op zich al fijn maar als hij even doorgaat met zijn trucjes kan het tot meer leiden. Terwijl zij er zelf van overtuigd is dat zij hem uit haar eigen 'vrije wil' helpt!

Nog zo'n klassieker (ook deze komt uit een handleiding van 'Pick-up artists'. Ja, die bestaan.):

'Goh, wat ben jij toch een leuke vrouw!'
'Vind je?'
'Zeker. Ik denk dat jij het heel goed zou kunnen vinden met mijn vriendin.'
'Denk je dat echt? Dan wil ik haar wel eens ontmoeten.'

Een paar weken later, één dag voor de potentiële en al afgesproken ontmoeting een telefoontje:
'De afspraak (*korte snik*) morgen gaat niet door.'
'O? Is er wat gebeurd?'
'Zij...mijn vriendin...(*diepe zucht. Eventueel een snik.*) heeft het (*brok in keel wegslikken*)..vanmiddag met mij uitgemaakt.'
'Och, arme man! Gaat't?'
'Ja hoor, ik red mij wel. Maak je om mij geen zorgen. Ik had je er niet mee moeten lastigvallen. Je bent veel te leuk om je zorgen te moeten maken om een ander.'
'Je valt mij er niet mee lastig, hoor. Echt niet! Zullen we morgen toch nog dat drankje doen zodat jij even jouw verhaal kwijt kunt?'
'Wil je dat écht zelf wel? Je doet het niet alleen maar om mij een plezier te doen?'
'Nee gekkie, ik had het tóch al in mijn agenda staan.'

Zij lacht even, hij lacht een beetje mee (eventueel korte snik om een laatste traan weg te slikken).

Voilá! Zij denkt dat zij zelf besloten heeft om hem te troosten terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet nodig was. Al was het maar omdat zijn vriendin het niet heeft uitgemaakt die dag want zij bestond helemaal niet, behalve in zijn mooie verhalen.

Overigens: het zijn niet alleen mannen die er genoegen in scheppen om voor hun eigen plezier of genot iemands hart te breken. Er zijn ook vrouwen die zich soortgelijke trucs aangeleerd hebben. Hetzij uit financieel gewin, hetzij omdat zij het leuk vinden een gevoel van macht over een ander te hebben.

In de (pré-Corona) wereld van entertainment heb ik dat soort trucs en personen een beetje leren herkennen. Dat herkennen lukt niet altijd natuurlijk want zij zien er niet anders uit dan u en ik en je kunt lang niet altijd binnen een minuut ontdekken of iemand oprecht is of niet.

Overigens trap ik zelf ook voortdurend in dit soort trucs en heb ik vrienden die er ook met open ogen in tuinen. Het is vrij normaal voor mensen die empathisch zijn om te worden ingepalmd door sociopaten.

Wat ik naar vind (heel naar zelfs!) is wanneer ik ontdek dat iemand in mijn eigen kennissenkring een 'pick-up artist' (m/v) blijkt te zijn. Wanneer ik hem of haar confronteer met het - in mijn ogen zeer laakbare - gedrag is de eerste fase (altijd. Zonder uitzondering) ontkennen. Daarna kom ik met voorbeelden. Dan komt het boos zijn: 'Noem jij mij een leugenaar?' en dan - als ze er écht niet meer onderuit komen het zielige verhaal: 'Ja maar ik heb ontzettend veel spijt van mijn leugens maar ik kan er niets aan doen want het komt door mijn slechte jeugd/de therapeut die mij aanrandde/mijn nare ex/geestelijke aandoening/willekeurig zielig verhaal. Vergeef jij mij alsjeblieft?'

Opvallend vaak blijkt een 'pick-up artist' ook een sociopaat (klik): heeft vaak geen gezin, vaak financiële schulden, vindt de wet overtreden heel normaal, houdt geen rekening met anderen en beschikt zelden over een schuldgevoel. Zij doen alles wat zij doen uitsluitend voor persoonlijk gewin: hetzij in geld, onderdak, voedsel, seks of wat dan ook waar zij denken blij van te worden.

Hieronder legt een man uit hoe u manlijke pick-up artists herkent. Met name handig voor vrouwen die vermoeden dat die aardige man uit de kroeg laatst er eentje zou kunnen zijn 'want hij geeft wel héél veel complimentjes en eigenlijk hou ik niet van wandelen maar meer van lange telefoongesprekken. Hmmm...waarom wil hij eigenlijk bijna nooit bellen?'



Update: om een goede pick-up artist te zijn is het handig te beschikken over een zekere mate van intelligentie en een grote algemene kennis. Zo is er een bekende truc: 'Wanneer zij iets leuk vindt, vind jij dat geweldig!' Als een pick-up artist even niet zo goed oplet kan er dan bijvoorbeeld dit gebeuren:

De prooi: 'Ik hou van Escher. Mijn favoriet is Vlakvulling 2. Ben jij het met mij eens?'

De onhandige jager: 'Ik hou ook van Escher maar kan niet echt een favoriet noemen. Ik hou van ál hun albums.'



Meer lezen? Mijn verhalenbundels

4 opmerkingen:

  1. Zulke mensen bestaan zeker... en veel ook. Degene die er in trapt ziet het meestal pas als laatste en de omgeving heeft het vaker al eerder in de gaten.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit alles heb ik al jaren opgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sommige mensen trappen altijd in dezelfde leugen
    maar het is spijtig dat er zo mensen bestaan
    -€en @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van Escher, hahahahaha ja... dat dus...

    Ja, helaas ze zijn er, er bestaan er velen, helaas... veel te veel... laat staan in de kinky wereld daar zit het er pas echt vol mee...

    Nou goed, ik heb hem gevonden, en ik ben happy... in dit geval, is hij er eentje die er in kan trappen... kon...

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!