Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

woensdag, maart 07, 2018

Eenzaamheid

Bij steeds meer supermarkten zijn er 'self service' kassa's. Klanten scannen zelf hun boodschappen, betalen die en pakken ze in. Er komt geen caissière meer aan te pas.

Dat komt natuurlijk de werkgelegenheid niet ten goede. Maar dat is niet het enige nadeel van deze 'service verbetering'.

Voor veel mensen is het contact met de dame achter de kassa een van de weinige vormen van intermenselijke interactie die zij kennen. Eenzaamheid is een groeiend probleem in onze moderne maatschappij waarin 'sociale' media een steeds grotere rol spelen. Opvallend vaak juist onder jongeren die zich steeds vaker eenzaam voelen.

Op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat zien zij mensen die zij 'vrienden' noemen een buitengewoon fijn leven leiden maar zelf lijden zij. Aan een gebrek aan oprechte aandacht, aan menselijk contact. Zij zijn van mening dat het normaal is om voortdurend blij en gelukkig te zijn en te genieten van de perfecte liefdesrelatie. Maar de online wereld is net zo schijnheilig als de 'echte' wereld.



Zeg nou zelf: toen u in de tijd voor sociale media een oud-klasgenoot op straat trof en vroeg hoe het hem tegenwoordig verging, wat kreeg u toen als antwoord? Was dat: 'Geweldig! Na mijn scheiding besefte ik hoe fijn het was om alleen te zijn en na mijn ontslag begon ik meer te genieten van mijn vrije tijd!' of eerder: 'Klote, joh. Toen mijn vrouw er vandoor ging met mijn beste vriend was ik ontzettend kwaad, verdrietig en zelfs agressief. Toen mijn baas mij ontsloeg wilde ik hem eigenlijk op z'n muil slaan maar in plaats daarvan lag ik wekenlang te janken in bed.'?

Ofwel: vertellen mensen voortdurend iedereen hoe zij zich werkelijk voelen?



======================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

6 opmerkingen:

די מריו zei

Ik blijf bij de kassa afrekenen. Ik wil dat ze hun baan houden.
Ik zeg niet bij iedereen hoe ik me voel, niet iedereen hoeft het te weten.

Love As Always
di mario

Lutje zei

ik vind het gemakkelijk als je weinig bij hebt, zo'n snelkassa, maar hier zit daar 1 ook iemand aan voor 5 kassa's
Een @->- voor jou

riet epietz zei

Inderdaad, dat moeten we niet willen die selfservice kassa's ,ze worden naar mijn idee ook niet heel veel gebruikt als ik zo om me heen kijk bij de supermarkt.
Onnodig te zeggen dat ik ze zelf niet gebruik, net als de pinkassa's ( die trouwens ook vaak onbemand zijn) en net als FB, ik heb dus helaas geen "vrienden", ik ben een sneu type!

Trees van der Vliet zei

Helemaal niks vind ik het dat scannen en zelf afrekenen. Niet dat ik een kletspraatje ga houden met de kassière, maar een vriendelijk woord geven en ontvangen is voor ieder mens fijn!

Mirjam Kakelbont zei

De supermarkt in ons dorp is te klein voor zelfscannen. En als ik elders boodschappen doe, betaal ik ook gewoon bij de kassa. Niet alle "nieuwerwetse" ideeën zijn een vooruitgang voor de maatschappij. Kritisch blijven denken!

gerdaYD zei

Nee, ik denk het niet: noch op de sociale media in het werkelijke leven vertellen mensen wat er echt in henzelf afspeelt. Daardoor ook kunnen heel wat misverstanden ontstaan want empathie is niet aan iedereen gegeven hé. We verliezen langzaam aan het contact met de medemens...