Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, augustus 16, 2017

Geen tijd voor sociaal wenselijk gedrag? Onzin!

Mensen zijn sociale wezens. Of dat waren zij dan toch. Elk mens heeft een sterke behoefte aan waardering, gerespecteerd en 'gezien' worden. Wanneer jij je ziek meldt op het werk verwacht je een berichtje van de baas: 'Beterschap! Wij hopen dat jij snel weer op de been bent.' Of zelfs maar: 'Beterschap!'.

Wanneer iemand onze hulp wil, verwachten wij dat daar netjes om gevraagd wordt met: 'Zou jij mij alsjeblieft even kunnen helpen?', later gevolgd door: 'Dankjewel voor je hulp!' Gewoon, als uiting van waardering en als teken van respect. Bovendien praktisch: mensen die geloven dat hun hulp op prijs wordt gesteld zijn een volgende keer nog meer geneigd om weer te helpen.

Mensen die wat positieve aandacht krijgen zijn eerder geneigd om niet nog een paar dagen extra 'uit te zieken' maar weer eerder aan het werk te gaan, ondanks dat zij zich nog niet helemaal beter voelen.

Ja, zo simpel is het: door vragen te stellen als 'Hoe gaat't?' houd je relaties in stand. En heb je beter gemotiveerde werknemers.

Navraag naar waarom mensen dan toch niet sociaal wenselijk reageert levert meestal antwoorden op als 'Daar heb ik geen tijd voor!' en 'Dat zit nu eenmaal niet in mijn systeem.' Argument één is makkelijk onderuit te halen. Iets netjes vragen kost minder dan vijf seconden. 'Geen tijd' hebben is dus gewoon stierenpoep. Argument twee is makkelijk onderuit te halen. Want waarom zit iets netjes vragen aan een mens 'niet in het systeem' maar wordt wél de kat aangesproken met: 'Je weet toch dat dat niet mag, schatje? Wil je alsjeblieft van mijn laptop af gaan?'

'Wil jij eerst even uitklokken?'

=================================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

3 opmerkingen:

  1. Ik heb geen laptop en geen kat ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat ik nooit heb begrepen bij ons? De regel of wat is het...

    Kinderen die vragen worden over geslagen...

    Of.. je mag niet klikken...

    Echt, nooit begrepen, want later moet je weer WEL vragen, of men verwacht als iets niet in de haak is dat je het komt vertellen, ook van kinderen, en tegelijk... zo tegenstrijdig!

    Maar, het is waar, het heeft lang geduurd dus, voor ik echt leerde vragen en ook waar, als men positief benaderd dan... geef je meer en sneller ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem12:22

    Een mooi blog

    Instemmende groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!