Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, april 12, 2017

Zijn alle mensen beesten?

Als er één groep mensen te vertrouwen is, dan zijn het wel wetenschappers. Toch? Helaas. Ook wetenschappers blijken vaak mensen te zijn. Met ego en al. Dus ook in deze groep mensen zitten oplichters, fraudeurs, dieven, mensen met vooroordelen, et cetera.

Neem Philip George Zimbardo, bekend geworden door het Stanford Prison Experiment. Waar onder meer de nare film Das Experiment op is gebaseerd. Studenten werden in twee groepen opgesplitst: gevangenen en bewakers. Kijken wat er gebeurd. Na zes dagen moest het experiment worden afgebroken omdat deelnemers kampten met angsstoornissen en mishandeling: de 'bewakers' waren van aardige studenten spontaan veranderd in sadistische monsters!

Dit experiment diende als bewijs dat de mens leeft met slechts een dun laagje beschaving maar in wezen tot monsterlijke acties in staat is.

Pas jaren later zou uitkomen dat Professor Zimbardo - die naar aanleiding van deze zaak miljoenen boeken verkocht, flink verdiende aan lezingen en er een mooie baan aan overhield - de 'bewakers' had geïnstrueerd zich te misdragen: hoe wreder, hoe beter. Dat was hun opdracht en absoluut geen 'spontane' gedragsverandering. Sterker nog: ondanks de strikte opdracht van Zimbardo weigerde twee derde van de groep zich als beesten te gedragen. Ik bedoel maar.

Lees hier meer over dit bedrog waardoor miljoenen mensen ook heden ten dage niet meer geloven in het goede in de mens:

https://decorrespondent.nl/5812/de-echte-les-van-het-beruchte-stanford-prison-experiment-vertrouwen-is-sterker-dan-haat/302377070644-cf641290

================================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

2 opmerkingen:

  1. Dat wist ik dus niet, bedankt voor het dichten van dit gat in mijn cultuur waardoor ik dit hele experiment beslist met heel andere ogen bekijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, dan hebben ze niet alles verteld over het experiment, waar ik zeker weleens van gehoord en stukjes gezien heb ook. er is zelfs een heel programma op NPO3 geweest welke ik overigens niet gekeken heb geweest.

    Dat mensen beesten kunnen worden is eigenlijk best natuurlijk, de sterkste overwint, alleen in deze tijd is het minder nodig dan in de middeleeuwen bijv... waar doden echt moest om de vijand neer te slaan, waren dat beesten of... gevolg van de natuur...

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!