Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, april 13, 2017

Persoonlijk

Men vraagt mij wel eens waarom ik soms (...) zo fel ben wanneer het onderwerp 'politiek' is. En waarom ik tegen democratie ben? Welnu: ik ben helemaal niet tegen democratie maar ben wel tegen de manier waarop men tegenwoordig lijkt te vinden dat democratie moet worden uitgevoerd: de meerderheid moet beslissen en de meerderheid heeft altijd gelijk!

Ik ben tegen dat principe omdat ik tot verschillende minderheden behoor. Omdat met 'de meeste mannen' rekening wordt gehouden moet ik op mijn tenen staan bij openbare plasgelegenheden.

Omzet de meeste mensen PVDA en VVD stemden mag ik het geld niet houden wanneer ik vanuit een bijstandssituatie iets verkoop via Marktplaats.

Omdat mijn moeder in een moslimland is geboren zijn er duizenden 'echte Nederlanders' die mij vanzelf een crimineel of op z'n minst onbetrouwbaar vinden.

Kortom: ik voldoe niet aan 'de norm'. Wat ook lastig is natuurlijk want die verandert voortdurend.

En u? Voldoet u netjes aan de norm? Bent u keurig lid van 'de meerderheid'? Kunt u een definitie geven van 'de meerderheid'? Ik lees uw antwoord graag in het commentaarvenster onder dit blogstukje.

=============================


In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

6 opmerkingen:

  1. Ik wens niet in een hokje te worden geplaatst. Uit hokjes denken levert de meeste winst op. En dat begint bij stoppen met denken in generaliseren.
    Warme groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet eigenlijk niet wat de norm is, ik hanteer mijn eigen norm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gezegd! Ik denk dat juist die mensen die niet aan de norm van de meerderheid voldoen, meer empathie hebben voor anderen die ook niet aan 'de norm voldoen'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk niet dat ik tot de een of andere groep behoor, laat staan dat ik tot een meerderheid zou behoren. Daarom ben ik te individueel en dus bij voorbaat verdacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben gewoon een nuchter mens dat geleerd heeft dat zelfbeklag niets oplost. ik denk in mogelijkheden en onmogelijkheden en leef daarnaar omdat in wonderen geloven niets oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp maar al te best waarover jij het hebt lieve Terrebel. Zelf behoor ik tot de minderheid die zich anarchist noemt. Het principe 'mijn vrijheid eindigt waar de jouwe begint' draag ik hoog in het vaandel. Alleen... de meerderheid denkt daar anders over en voor minderheden schiet er maar heel weinig ruimte over om hun ding ook te doen. Als je niet tot die massa behoort die achter elke politieker aanloopt die 'het goed kan zeggen' ben je altijd de pineut...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!