Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

woensdag, december 14, 2016

Waarom het niet tof is dat Microsoft scholen sponsort

Allemaal hebben wij ze wel, van die stukjes in je hoofd die je niet de moeite waard vindt van het opschrijven in agenda of op een takenlijst: 'Mama bellen', 'melk kopen', 'formulier invullen', 'tweetje plaatsen', 'paspoort verlengen', 'iemand bellen met/voor informatie', 'citaat onthouden om blogstukje van te maken', 'Leuke naam voor een karakter in mijn komende roman! Even onthouden.'. 'Geeltjes in je hoofd' noemt een vriendin van mij die mentale notities. Een fraaie en duidelijke term. Met haar had ik het er ook over dat het onthouden van al die losse gedachtenflarden moeilijker gaat naarmate je hoofd voller zit. Met het verlies van een geliefde, problemen op het werk of gezondheid...Hoe anders zou ons leven er uit zien als wij zonder druk (tegenwoordig 'stress' genoemd) zouden kunnen leven?

Verder: zo'n 12.000 mensen per jaar, wereldwijd, sterven door het consumeren van pinda's. Toch is er niet één land waarvan de regeringsleiders zeggen: 'Dit probleem moet een halt worden toegeroepen!' Sterker nog: men vindt het prima dat burgers gratis pinda's krijgen in kroegen en vliegtuigen! Alsof overheden wíllen dat burgers sterven.

Wat denkt u: moeten wij irreële angst, gevoed door media en overheden, laten bepalen hoe wij ons leven leiden? Of moeten wij van onze overheden eisen dat men investeert in beter onderwijs zodat de generatie die na ons komt zal hebben geleerd om zelfstandig na te denken?

Want ja, scholen (ook in Nederland!) worden tegenwoordig gesponsord door het bedrijfsleven. Microsoft levert 'gratis' computers aan scholen maar stelt als eis dat Microsoft dan ook het 'gratis' lesprogramma levert. Kinderen leren dus niet dat er ook systemen bestaan als Apple en Linux.

Grote accountancy bureaus als Deloitte Touche en Tohmatsu , Ernst & Young (één van hun topmanagers heet Jan Peter Balkenende en was voorheen premier van Nederland) en KPMG leveren docenten voor studies Economie én adviseren grote ondernemingen over belastingontwijking. Leren zij onze kinderen dat je nooit geld moet lenen of goed de kleine lettertjes moet lezen onder je hypotheekcontract?

De tweedeling tussen kinderen met meer en kinderen met minder kansen neemt alleen maar toe. Sinds het kabinet Balkenende I. Dat is vast toeval. Kinderen van vermogende ouders leren nog wel eens wat extra's op bijles maar armere kinderen kunnen die bijles niet betalen. http://www.nu.nl/algemeen/4357707/kansongelijkheid-middelbare-school-neemt-laatste-jaren-toe.html?redirect=1 Kortom: 'rijke' kinderen worden steeds slimmer en 'arme' kinderen steeds dommer. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Een grote groep scholen wordt klaarblijkelijk gesponsord door kledingmerk Esprit. Raad eens wat er in de 'gratis' geschiedenisboeken staat over de textielindustrie? Ik vrees voor het ergste...

===============================

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

4 opmerkingen:

די מריו zei

Men zegt niet voor niets, met geld kun je geld maken.

Love As Always
Di Mario

Rebbeltje ★ zei

En waar geld is wil meer komen...
Die ongelijkheid zal wel blijven maar voor kinderen gelijke kansen en rechten zou ik denken

John zei

Dat van die scholen en Microsoft ben ik niet geheel met je eens. Ik ken genoeg scholen waar alles te vinden is. Zeker op het voortgezet.
Maar men zou kinderen wel moeten leren zelfstandig na te denken.

rietepietz zei

Tja wie beheert laat zien wat hij/zij wil dat er gezien wordt, dat gaat voor sponsors net zo goed op als voor website beheerders. Ik ben sowieso tegen sponsoring,juist om die reden want de verleiding is meestal té groot om eenzijdige informatie te delen.