Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, augustus 15, 2016

Virtueel gesprek: over democratie

'Wat is voor jou democratie?'

-'Wat de meeste mensen willen!'

'Wat de meerderheid wil moet dus gebeuren?'

-'Ja!'

'Zeker weten dat jij wil dat de minderheid zich moet schikken naar de meerderheid?'

-'Natuurlijk! Want dat is democratie.'

'Je weet dat verreweg de meeste mensen een donkere huidskleur hebben en mensen met een lichte huidskleur zoals jij dus de minderheid vormen? Donker zijn is dus de norm en dus moeten - volgens jouw eigen redenering - blanke Europeanen en Amerikanen zich schikken naar de wil van Afrikanen en Aziaten.'

-'Ja maar de minderheid moet altijd worden beschermd tegen de macht van de meerderheid!'

'Samenvattend: de minderheid moet zich altijd schikken naar de meerderheid behalve wanneer jij tot die minderheid behoort.'

-'Eh... ja. Zoiets dan.'

==============

Ik stipte het onderwerp al eens even aan in dit stukje: http://terrebel.blogspot.com/2016/07/zijn-hollandse-werklozen-lui.html

In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. http://terrebel.blogspot.nl/ Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden. https://www.facebook.com/terrebel/

9 opmerkingen:

  1. Ik begin maar eerst met een democratie hier in huis. Dan is het nog overzichtelijk.

    Love As Alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een betere wereld begint bij je...zelf! ('Meneer Kaktus zegt: 't Is oké!')

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Di Mario zegt het goed hihi
    Hier ook democratie in huis zolang ze maar doen wat ik zeg ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een goeie van Di mario, ik ben bang dat Picasso het hier dan toch voor het zeggen heeft, whahahahaha

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De meerderheid die zijn zin krijgt. Dat is geen democratie, dat is afdwingen van ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede morgen lieve Terrebel. Voor mij is democratie een samenlevingsvorm waarin iedereen zijn stem heeft en er zich goed in voelt. Maar zo iets is waarschijnlijk een utopie, altijd zijn er wel een paar die de macht naar zich toetrekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik sluit me weer aan bij Di Mario een wijs mens als je het mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De gesprekspartners hebben de klok horen luiden, weten niet waar de klepel hangt, en slepen er zaken bij die er niets mee van doen hebben , in Nederland heeft nou eenmaal niet het grootste deel van de bevolking een gekleurde huid. Maar misschien vindt het gesprek wel plaats in Afrika zóu kunnen natuurlijk. ..........
    Toch maar eens de betekenis van"onze democratie" er bij halen;
    "Democratie is een bestuursvorm waarbij het volk zelf stemt over de wetten, of de vertegenwoordigers kiest die de wetten maken. Hierbij is het volk dus baas in eigen gebied, en kunnen er geen maatregelen en wetten opgelegd worden als de meerderheid van de bevolking het er niet mee eens is".

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem15:01

    democratie, een woord, een begrip maar wie interpreteert het? Wie heeft er een bepaling aan verbonden en begrijpen wij dat allemaal hetzelfde? Werken onze hersens wel identiek???

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!