Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, augustus 17, 2016

Valt beledigen onder vrijheid van meningsuiting?

Wanneer mensen tegen anderen schreeuwen en hen uitschelden is dat puur een uiting van frustratie. Het betekent ook dat de argumenten op zijn. Kijk maar op sociale media: zodra iemand een goed beargumenteerd weerwoord uit tegenover een racist dan begint die ander te 'schreeuwen' door in de reactie overdadig veel uitroeptekens te gebruiken. Meestal duurt het dan niet lang voor het schelden begint. 'Pathetisch', 'kortzichtig' of 'intolerant' ben je wanneer de racist in kwestie de middelbare school heeft afgemaakt en 'een [censuur]!', 'een [censuur] of: 'Weet je moeder wel dat ze een [censuur] op de wereld heeft gezet!?' is de reactie in alle overige gevallen. Combinaties zijn ook mogelijk.

Maar zonder uitzondering weet de racist nu dat hij (of zij: opvallend veel vrouwen vallen voor de retoriek van populisten) het twistgesprek 'verloren' heeft. Opeens dringt het besef door dat de favoriete populist (een columnist, een presentator, een politicus, een 'journalist') jarenlang gelogen heeft. Het is het besef dat men met open ogen in de polariserende praatjes is getuind dat de uiting van onvrede veroorzaakt. Wordt u dus ooit uitgescholden (al dan niet door een racist) weet dan dat hij of zij in feite zichzelf voor het hoofd slaat met de gedachte: 'Hoe kon ik zo stom zijn!?' Hoewel men eigenlijk 'dom' bedoeld maar soit.

Het opzettelijk en doelbewust beledigen van (groepen) mensen wordt abusievelijk ook wel eens 'vrijheid van meningsuiting' genoemd. Voor mensen die zich gedragen alsof zij laagopgeleid zijn: 'Ik mag toch sekur wel zelluf zegguh wat ik wil!!'

Zelf vind ik het als een ziekte klinken: 'Ik heb Vrijheid van Meningsuiting!' Of 'Ik heb #VVMU!' zoals het tegenwoordig op Twitter klinkt.

Wie vrijheid van meningsuiting omarmt mag natuurlijk niet klagen wanneer een ander gebruik maakt van de vrijheid daar tegen te ageren. Het zijn vooral mensen die denken dat vrijheid van meningsuiting gelijk staat aan vrijheid van belediging die het hardste klagen dat mensen negatief reageren wanneer zij worden beledigd. Terwijl het zo eenvoudig is: wanneer je niet wilt dat iemand boos wordt, hou dan je beledigende opmerking voor je.

In Nederland kennen wij een volledige vrijheid van meningsuiting. Met uitzondering van deze meningen:

'Ik vind de koning een...'
'Die racist vind ik een racist'
'Israël onderdrukt de Palestijnen'
'Die dikke mevrouw is dik'
'PVV-stemmers zijn dom'
'Ik vind die politie agent een...'
'Ik vind Gordon een zwaar overgewaardeerd artiest'

In alle gevallen is het overigens prima om exact het tegenovergestelde te beweren. Dat maakt het onderscheid natuurlijk hypocriet.

Over politie agenten gesproken: wat mag je wel en niet zeggen tegen oom (of tante) agent? Hier een zestal zaken waarop u mag gokken wanneer de rechter oordeelde of het wel of niet strafbaar was. Ik had er drie van de zes goed. Veel succes!

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/wat-mag-je-wel-en-niet-zeggen-tegen-oom-agent


De filosoof John Stuart Mill vond dat Vrijheid van Meningsuiting ophoudt bij het opzettelijk beledigen van mensen en groepen mensen. En wat vindt u: hoort beledigen bij vrijheid van meningsuiting? Mag iedereen altijd alles zeggen? En wat zijn uw argumenten daarvoor? Ik ben erg benieuwd naar uw reacties!


In Facebook zijn niet alle plaatjes te zien (of te horen) en links in mijn artikelen niet aan te klikken. Klik daarom op de oorspronkelijke link. Veel leesplezier! O ja, fans kunnen mijn Fan pagina leuk vinden.

8 opmerkingen:

  1. Erg hoor ik had er ook maar 3 goed...
    Over het algemeen vind ik sukkel het minst erge...maar ook daar zullen de meningen over verschillen.
    Had je trump/kat gestuurd...hihi dat was ik dus ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had gewoon drie fout. Daar kan ik gewoon niet over uit. Blij mag gewoon. Heel vreemd.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij deze wedstrijd zijn geen winnaars of verliezers. En geen einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 3 van de 6 goed. Is toch 50 % dus ik ben tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had er maar 2 goed!!! Je mag dus teveel zeggen in Nederland, vind ik... Mijn mening... Vrijheid van ...,😜

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, in wezen bezondig jij je hier óók aan populistisch gedoe, voor een andere groepering maar toch, ik lig er allemaal niet wakker van. In het akelig politiek correcte wereldje is gewoon niet meer te voorspellen was voor racisme door gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om het maar eens toe te spitsen op de politie:

    In mijn jeugd zat ik aan de radio gekluisterd waar mijn leeftijdsgenootjes zongen:
    De politie is mijn beste kameraad:
    https://www.youtube.com/watch?v=ME7GnQiG9zA

    Waar is die tijd gebleven... sprak ze nostalgisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik had er vier goed, yeah, hahahaha

    Ik vind dat beledigen niet mag, en waarom niet? Precies om die test, je kunt er gewoon voor beboet worden, het is alleen jammer dat het alleen kan gebeuren dat boeten, al je iemand van de wet beledigd en daar hoort het Koningshuis dan ook weer bij, i know...

    Maar wat als jongeren je scamperen of beledigen, dit is toevallig gisteren op mijn werk gebeurd, een stel tieners die niet wilden luisteren naar mijn collega en bleven doorgaan, tot ik met mijn telefoon kwam om de dreiging bij te zetten van collega, ik bel de politie.. toen ze mijn telefoon zagen op standje camera renden en fietsten ze keihard weg, niet meer gezien.... stelletje apen...

    oh wacht... hahahaha

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!