Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, juni 15, 2015

Wat vindt u onbeschoft?

Wanneer iemand mij wijst op een bijzonder diertje en daar vol enthousiasme over vertelt, dan sla ik die informatie op en luister ik aandachtig. Vooral uit beleefdheid want het interesseert mij maar matig. Ik ben nu eenmaal niet zo'n natuurmens en 'een lekkere wandeling' duurt voor mij zo'n 800 meter en niet 8 kilometer.

Dat luisteren wat ik dan toch doe is een sociale conventie die vooral bekend staat als 'beleefdheid'. Mijn fout is dat ik van mijn gesprekspartners verwacht dat zij een soortgelijke opvoeding hebben genoten.
Ik ben dan ook altijd weer erg verbaasd wanneer iemand mij de rug toekeert en gewoon wegloopt terwijl ik wat aan het vertellen ben. Of glashard zegt: 'Leuk voor je maar dat interesseert mij geen barst!' en vervolgens over een compleet ander onderwerp losbarst. 'Ja maar, ik mag zeggen wat ik wil, wannéér ik wil!'
Nou nee, dat 'mag' je niet. Rekening houden met anderen zou normaal moeten zijn en wie dat niet normaal vindt is onbeschoft. Vind ik.

In de serie 'wat ik vreemd vind' vandaag: Mensen die eerst 'een ontzettend belangrijk' sms'je willen aftikken voordat zij in de trein stappen. Terwijl zij hun 'ontzettend belangrijke' bericht tikken kan er niemand in- of uitstappen.

8 opmerkingen:

  1. Dat laatste gebeurd toch niet echt... nee... echt.. En als je dan de trein mist is dat de schuld van de ns zeker.

    Normen vervagen Terrence, we moeten alles maar kunnen doen en normaal vinden.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik echt onbeschoft vind is een man die een restaurant binnen stapt met een hemd aan en korte broek...oke die broek kan dan nog als het geen zwembroek is haha
    En dan bedoel ik geen overhemd maar een singlet wat dan ook nog eens zo diep uitgesneden is dat je de oerwouden kunt bezoeken.
    En die normen en waarden zijn voor iedereen anders maar een mens in hun waarde laten vind ik het aller belangrijkste

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als er echt iets dringends is, ga je langs de kant staan, en je stoort er geen andere mensen mee, dat denk ik erover.
    En ja, als ze zo tegen je doen als je wat zegt, ik weet niet of ik de volgende keer zou luisteren, ik vindt het echt onbeschoft

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beleefdheid is de bloem der menselijkheid. Wie niet beleefd genoeg is, is niet menselijk genoeg (Joseph Joubert).
    Er is een beleefdheid des harten; zij is met de liefde verwant. Hieruit komt de meest geschikte uiterlijke beleefdheid voort (Johann Wolfgang von GoetheJohann Wolfgang von Goethe).
    Er is geen betere reden om beleefd te zijn dan superioriteit (Marie von Ebner-EschenbachMarie von Ebner-Eschenbach).
    Zo hoor je het ook eens van een ander lieve Terrebel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je dat echt meegemaakt? Dat iemand voor de ingang van de trein.....? Dat vind ik dus ook onbeschoft. Maar ja, mensen.. het vreemdste beest op aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geef je helemaal gelijk. Zou fijn zijn als mensen weer wat beleefder werden en wat meer rekening hielden met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb er geen probleem mee wanneer iemand mij meldt niet heel erg in een bepaald onderwerp geïnteresseerd te zijn voordat ik een heel verhaal afsteek.
    Dat is natuurlijk wederzijds en het hangt vooral af van de formulering en toon waarop men dat zegt of het al dan niet onbeschoft is.
    We zijn nou eenmaal niet allemaal in dezelfde dingen geïnteresseerd dus zodra een gesprekspartner dieper ingaat op zaken die niet je interesse hebben kunt je dat beter zeggen. Maar er zijn natuurlijk wel korte gesprekken die je "beleefdheidshalve" gewoon voert.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem14:41

    Dat als het stoplicht op groen gaat de voorste mensen breeduit elkaar gedag zeggen voor ze naar links en rechts vertrekken en de achterhoede het groene licht dreigt te missen, omdat ze in de weg staan.
    En dat ze dan mensen die bellen een grote mond geven en zeggen dat die niet zo ongeduldig moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!