Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, juni 22, 2015

Iedereen verdient hulp

'Alle Grieken zijn lui want ze stoppen op hun 55ste met werken, leven van geleend geld dat zij nooit zullen terugbetalen en weigeren hun eigen economie te hervormen.'Ofwel: waarom worden wij voorgelogen? Econoom Ewald Engelen zocht het uit. Zo was de gemiddelde pensioenleeftijd in Griekenland 62 jaar maar inmiddels opgetrokken naar 67. En ook over de Griekse ambtenaren heeft Engelen wat te melden.

Wat doen mensen feitelijk op kantoor?

Ik vroeg ooit een ambtenaar wat zij die dag op het werk precies en feitelijk gedaan had dat zij 's avonds zo moe was. Zij verklaarde twee brieven en vijf e-mails geschreven en verstuurd te hebben. Rekening houdend met nadenken over de inhoud en het opzoeken van een adres was zij het met mij eens dat een brief schrijven een half uur kost en een e-mail schrijven vijf minuten. Zij keek heel verbaasd toen ik haar vroeg wat zij de andere zes uren en 25 minuten gedaan had op kantoor. Erg grappig.

Alleen 9-5 werkers zijn druk

Soms zou ik wel weer een baan van 9 tot 5 ergens op kantoor willen hebben. Mensen denken dan namelijk dat je het druk hebt. Ben je bijvoorbeeld winkeleigenaar, loodgieter, zelfstandig advocaat, acteur, tekenaar of zit je voor een ander beroep vooral thuis of ergens op locatie bij een opdrachtgever dan gaan mensen er vaak van uit dat je zeeën van tijd hebt die je naar believen kunt indelen en dus wel makkelijk een uurtje per dag of zo kunt besteden aan hun dagelijkse beslommeringen.

Iedereen verdient hulp

Natuurlijk, als iemand een luisterend oor of andere hulp nodig heeft ben ik uiteraard bereid die te bieden. Maar ik vind het wel fijn als men rekening zou houden met mijn persoonlijke tijdsindeling. Dus nee, ik ben niet 24 uren per dag, zeven dagen in de week beschikbaar om andermans problemen op te lossen die zij vaak zelf gecreëerd hebben. Wel wil ik altijd en belangeloos een ander helpen (ook als hij of zij de problemen zelf veroorzaakt heeft). Iedereen heeft recht op hulp, onafhankelijk van land van herkomst, schuldvraag, inkomen of overtuiging.

Zoals de waard is...

'Ja maar jij bent toch werkloos? Dan doe je toch niets?' Fout, dat is wat jij zou doen wanneer je werkloos was. Ken je dat spreekwoord? 'Zoals de waard is, zo denkt hij dat zijn gasten zijn.' Mensen die zich te pletter vervelen denken dat anderen dat ook doen. Mensen die lui zijn gaan er van uit dat anderen dat ook zijn. Mensen die hard werken vinden het normaal dat anderen dat ook doen.
Mensen die een hekel hebben aan buitenlanders nemen aan dat anderen ook racisten zijn. Wij denken te weten wat een ander denkt, voelt of zal doen. Dat is geen verwijt of zo maar gewoon een gegeven.

Dat is nu eenmaal de menselijke natuur.

Het pleonasme van de dag is (vaak): een hypocriete christen

6 opmerkingen:

  1. Dat niets doen op het werk, dat herken ik, mensen denken dat ik de hele dag alleen maar op klanten zitten te wachten. Verder helemaal niets. Ik laat ze maar in de waan. Het uitleggen wat mijn werk inhoud kost mij zoveel tijd dat ik hun er mee verveel en mijn tijd kan ik wel beter gebruiken.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd hoe het af gaat lopen voor de Grieken...!!
    Hopelijk iets waar ze verder mee kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik ben ook benieuwd naar de Grieken, we zullen zien wat we waard zijn.
    Zonder dat we er iets aan kunnen doen, zoals met zoveel dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben ook benieuwd hoe het gaat aflopen, maar ook zei zullen zich moeten aanpassen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit van het Recht op luiheid gehoord? Een knap boek van Lafargue waarin hij dat recht verdedigd. Een basisinkomen voor iedereen, daar moeten we naar toe, wie meer wil verdienen neemt een baan er bij... zo is het toch?
    En wat de Grieken betreft: gelijk hebben ze door te stellen dat ze na de Turken, nu door Duitsland worden overheerst. Ten andere, dat geldt voor elk land in Europa, het Vierde Rijk is er wel degelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ook dit is weer zo raak, ja, als je niks te doen hebt of thuis zit, doe je ook werkelijk waar niks ;-)

    Kom op, wees maar eerlijk :P

    Ach ja, ik laat mensen maar denken, schijnbaar vervelen die mensen zich echt.

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!