Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

maandag, februari 16, 2015

Wilt u ruilen met een asielzoeker?

Vanmorgen liet ik mijn oor uitspuiten en vanavond mag ik weer lekker filosoferen. Dit maal is de centrale vraag: 'Wat is jouw eigen wijsheid?'

Een andere vraag die mij zomaar te binnen schoot is de volgende:
Zou 'Alaaf!' misschien gewoon (oud-) Limburgs zijn voor 'Elf' en het bijbehorende handgebaar een groet aan de Raad van Elf?

Eigenlijk zouden wij deze zondag zijn hossen in ut Kielegat, zoals Breda heet met carnaval maar de rondwarende griep had ook ons te pakken. In 2010 schoot ik er dit filmpje:

Daarvoor had ik gelukkig nog wat kwaliteitstijd met mijn kinderen kunnen doorbrengen en vierde mijn jongste dochter haar dertiende verjaardag. Al een hele dame! Hier zit zij naast haar broer:
Zaterdag hielpen haar zus en ik even mijn vriendin op de Local Goods Market in Amsterdam. Een hele gezellige markt met fijne mensen en een prettige manier om zelf geld te verdienen.


Misschien lijkt het u wel wat, geld krijgen voor niets doen. Of misschien wilt u de tijd nemen eerst dit artikel te lezen, dan na te denken en zich daarna pas een mening te vormen. U vindt misschien wel dat alleen mensen met een betaalde baan nuttig zijn voor de maatschappij en dat stomtoevallig uw partner en uw moeder niet door eigen schuld geen werk hebben maar alle andere werklozen wel. Gewoon, omdat u thuis over een methode beschikt waardoor u bij elke werkloze in huis kunt kijken en dus kunt zien dat zij stuk voor stuk niet voor kinderen zorgen, het huishouden niet doen en de zieke buurvrouw niet helpen. Want u baseert uw mening altijd op eigen gedachten en ondervinding en nooit op die van de media. Toch? Misschien bent u wel één van die VVD-stemmersmensen die vinden dat iedereen die niet werkt lui is. Tot u zelf werkloos raakt uiteraard. Grappig om te zien hoe mensen radicaal van mening veranderen wanneer plotseling hun eigen situatie verandert.

Het is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt en ik schreef er al eens eerder over: http://terrebel.blogspot.nl/2014/12/is-alleen-betaald-werk-nuttig.html

In Nederland leven velen (bijna 400.000 mensen) volgens de Bijstandswet, al heet die tegenwoordig Participatiewet. Zelf ben ik daar momenteel één van. Het houdt in dat ik verplicht elke week vijf sollicitaties moet overleggen (ik solliciteer meer dan dat omdat ik graag onafhankelijk wil zijn van de gemeente). Misschien bent u wel eens afgewezen en herinnert u zich nog hoe dat voelt. Dan kunt u zich misschien voorstellen hoe het voelt om enkele malen per week afgewezen te worden.

Het betekent ook dat ik geen vrijwilligerswerk (in het buurthuis, als mantelzorger voor mijn moeder of wat dan ook) mag doen 'want dan ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt'. Het betekent ook dat ik alle inkomsten uit part-time (tijdelijk) werk moet inleveren om mijn 'recht' op bijstand te mogen houden. De overheid ziet dat als methode om mensen te stimuleren part time werk aan te nemen. De boodschap is dus: 'Wie in deeltijd werkt wordt daar niet voor beloond!'

'Ja maar, dan ga je toch even een of andere opleiding doen intussen? Zo kom je je tijd wel door én verhoog je je kansen op werk!' Klinkt leuk. Jammer dat de wetgever eist dat je beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt. Wie een opleiding volgt is dat niet. Zelfs een cursus volgen bij het buurthuis (10 keer een middag Basis Frans of zo, voordat je solliciteert bij een Franstalig bedrijf) is niet toegestaan. Los van de vraag hoe ik dat zou moeten betalen want de overheid bezuinigt ook op buurtwerk dus gratis cursussen zijn er niet meer.

Is het na zes maanden niet gelukt een betaalde baan te vinden dan kan ik van de gemeente een 'gratis werkervaringsplek' krijgen. Die ik niet mag weigeren. Dat betekent dat bijvoorbeeld een Pool die zeven euro per uur krijgt om tulpenbollen te pellen in een kas in Aalsmeer wordt ontslagen om te worden vervangen door een 'langdurig werkloze' die datzelfde werk 'mag' doen maar dan met behoud van uitkering. Ik ontvang 850 euro per maand. Was mijn inwonende zoon nog minderjarig dan zou ik zo'n 7 tientjes meer krijgen. Na aftrek van vaste lasten houd ik minder dan 100 euro per maand over voor eten, kleding, hobby's, vakantie, cadeaus, uitgaan en vervoer. Voor mijn zoon en mij samen dus.

Ik kies ervoor om zoveel mogelijk opdrachten aan te nemen om af en toe wat bij te verdienen. Met de reiskosten die mij dat kost betekent dat dat ik door te werken minder geld krijg dan wanneer ik thuis zou blijven niets doen. Sommigen noemen dat dom en dat kan ik mij voorstellen.

Nu is mijn vraag aan u: wat zou u doen in mijn geval? En zou u met mij willen ruilen? Wat zijn uw vooroordelen over de Bijstandswet? Hier heeft u er een paar: http://www.volgensnederland.nl/themas/werk/vijf-vooroordelen-over-mensen-in-de-bijstand

De minister die deze geweldige Participatiewet bedacht heeft zou zelf ook vast heel blij zijn met zo'n geweldige kans op werkervaring. Ik noem die minister hypocriet.

Zijn streng gelovige mensen per definitie hypocriet? Die vraag kwam bij mij op toen ik las dat in de meest godsvrezende staten in Amerika ook het meest online porno wordt gekeken. In Nederland kennen wij de zogeheten 'Biblebelt', een rits van gemeentes waar mensen zeggen sterk in God te geloven en om dat te bewijzen vaak naar de kerk gaan. Ik denk dan weer: naar de kerk gaan maakt geen goede christen van je, zoals je niet vanzelf een auto wordt wanneer je in een garage gaat staan.

Eén van die gemeentes is Urk. Tevens is dat de gemeente waar (procentueel gezien) het meeste cocaïne, xtc en speed wordt gebruikt. Verreweg de meeste jongelui die heibel schoppen bij de voetbalwedstrijden van Ajax komen uit Urk en omgeving. Mij zegt dat voldoende.

Een groot deel van de bevolking van Urk wil onafhankelijkheid van Nederland én heeft een hekel aan buitenlanders. Wat een dilemma oproept: wanneer men namelijk onafhankelijkheid bereikt zal men zelf buitenlanders zijn. Heel lastig voor de onafhankelijke Urkers wordt het wanneer zij hulp nodig hebben maar die niet krijgen omdat zij zelf uitroepen dat buitenlanders niet geholpen moeten worden.

Er zijn mensen die zichzelf graag helpen en er zijn mensen die anderen graag helpen. Persoonlijk begrijp ik die eerste groep niet. 'Ja maar, je moet pakken wat je pakken kunt want er is niet genoeg!' Met die instelling krijg je dus een kleine groep die bijna alles heeft (want wie veel heeft zal steeds meer krijgen terwijl iemand die weinig heeft steeds minder krijgt.) en een grote groep die bijna niets heeft. Veel mensen (veelal stemmen die op VVD, CDA, PvdA of PVV) noemen dat slim.

Ik noem dat asociaal.

En stelt u eens voor dat Geert Wilders, enig lid en voorzitter van de 'Partij voor de Vrijheid (van Geert Wilders en zijn aanhang maar van niemand anders)', de PVV een moslim was? Luuk Koelman schreef een column vanuit dat uitgangspunt: http://www.koelman.com/2015/stel-wilders-was-een-moslim/

Er zijn er die roepen dat uitsluitend Moslims geweld plegen vanuit hun geloof. Onzin natuurlijk want wie herinnert zich niet de puur christelijke Kruistochten? Mensen werden bruut vermoord uitsluitend en alleen omdat zij weigerden zich te bekeren tot het Christendom. Ook Anders Breivik (bijvoorbeeld) vermoordde mensen vanuit een verknipte versie van geloven. Hij deed dat als christen: http://www.ad.nl/ad/nl/6967/Aanslagen-Noorwegen/article/detail/3239537/2012/04/12/Breivik-Ik-ben-conservatief-christen.dhtml Zelfs wanneer anonieme laffe PVV-stemmers dat heel hard en heel vaak ontkennen:
Misschien vindt u wel dat ons land de grenzen moet sluiten voor vluchtelingen 'want wie moet dat betalen?' of omdat u vindt dat ze allemaal te lui zijn om te werken én onze baantjes inpikken. Ik wil een klein experiment voorstellen aan die mensen die vinden dat alle vluchtelingen het lekker makkelijk hebben en naar ons land komen vanwege onze rijkdommen die zij willen inpikken terwijl zij hun geloof aan ons willen opleggen; leef eens een week als een asielzoeker en denk daarna eens écht na. Voordat u zoals een meneer in het volgende filmpje iets doms zegt zoals: 'Ik heb een hekel aan die buitenlanders want zij krijgen zomaar geld zonder ervoor te hoeven werken!' Zonder te beseffen dat dat ook voor hemzelf - als langdurig werkloze ex-bajesklant - geldt.



Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Wim Ruska en Michele Ferrero

5 opmerkingen:

rietepietz zei

je hebt een paar prachtige kinderen!

Verder is het reuze knap van je dat je weet wat vrijwel iedere Nederlander denkt of eh.... komt dat óók niet een beetje in de buurt van napraten wat je hier en daar oppikt. Eigenlijk zo ongeveer als de mensen die jij een spiegel denkt voor te houden.
Ik zal het wel verkeert zien;-)

די מריו zei

Nee Ter, ik zou niet met je willen ruilen. OM de simpele reden dat ik niet zo graag op de bühne sta. Die is te makkelijk he. Maar ik mag het me er ook weleens makkelijk vanaf maken toch. 13 alweer... Damn... en zoveel knapper dan d'r vader... die was ook weer makkelijk he. Ik ben goed op dreef zo. ;-) Maar natuurlijk gefeliciteerd voor haar en dat ze een mooi zoet levensjaar tegemoet mag gaan. Extremisten, voor welk geloof of juist geen geloof zijn de boosdoeners.

Love As Always
Di Mario

gerdaYD zei

Wow lieve Terrebel, je hebt hier wel heel veel dingen aangekaart die eigenlijk elk apart een antwoord verdienen. Maar zoveel ongerechtigheid die het rauwe kapitalisme met zich meebrengt... hoe formuleer je daar een zinnige reactie op? Zeker en vast deze ene: weg met deze troep of we gaan terug naar 19de-eeuwse toestanden waarin Jan zijn pet afdoet voor meneer de baron en blij is met genadebrood... als we daar tenminste al niet in beland zijn!

Rebbeltje ★ zei

Alsnog gefeliciteerd 13 jaar ;)

Hossen in brabant voor een Amsterdammer...je zal de enige niet zijn.

En ja ruilen met een asielzoeker misschien een dagje om in te kunnen voelen wat zijn doormaken...maar nee liever niet.

Groetjes

gerdaYD zei

Nog even dit lieve Terrebel:
De term alaaf is een carnavals-groet afkomstig uit de Keulse carnavalstraditie. Het bijbehorend handgebaar bestaat er uit de vingertoppen van de rechterhand naar de linker slaap te brengen.

De oudste schriftelijke vermelding van het woord is te vinden in een petitie van Vorst Metternich aan de Keulse Keurvorst in het jaar 1635. Oorspronkelijk is het een uitroep bij het uitbrengen van een dronk. Sinds het begin van het moderne carnaval in 1823 wordt "Kölle Alaaf" in Keulen gebruikt als begroeting tussen carnavalsvierders. In veel andere Duitse steden luidt de carnavalsgroet: helau.

Over de herkomst van het woord Alaaf bestaan twee lezingen. Sommigen zeggen dat Alaaf een verbastering is van het woord elf. Elf is immers het "gekkengetal", denk aan de "Raad van Elf". Anderen zeggen dat Alaaf afkomstig is uit het oud-Keulse dialect; "all af", hetgeen zou betekenen "alles weg"; Dit is gegrond op de oorsprong van de carnaval, namelijk dat voor de vastentijd al het goed spijs en drank op moest; "Kölle Alaaf" ("Keulen Alaaf") zou verder ook kunnen betekenen "(behalve) Keulen, alles weg" of "Keulen voor alles". Het gebruik van het woord Alaaf komt voor in veel carnavalstradities, voornamelijk op de linkeroever van de Rijn.

Ook tijdens Belgische en Nederlandse carnavalsvieringen gebruikt men de term. In grote carnavals zoals Ninove en Halle begroeten vierders elkaar steevast met alaaf. In Nederlandse carnavalstradities wordt de term in vele Brabantse en Limburgse plaatsen gebruikt. In Bergen op Zoom en 's-Hertogenbosch wordt het woord absoluut niet gebruikt. In Eindhoven wordt de term "Salaai" gebruikt.