Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, december 12, 2013

Anderen zijn altijd schuldig. Wij nooit.

Vanmorgen lekker een paar kilo's erbij gepakt met trainen! Ik doe nu met mijn nieuwe heup 40 kilogram op de 'Famke Jansen' (Adductor) en duw meer dan mijn eigen gewicht (60 kilogram) weg met de legpress. Dat gaat dus de goede kant op. Daarna thuis gaan spelen met facturen, een paar lastige e-mails beantwoord en wat was weggestreken voor ik mij schoor om te werken op een bedrijfsfeest in theater Tuschinski. Een prachtig gebouw in het hartje van Amsterdam en een plezier voor elke bioscoopbezoeker. Het zou zonde zijn als een terroristische (of kapitalistische) aanslag een einde zou maken aan al dat moois.

Waarom moet elke terrorist de Koran op zijn nachtkastje hebben liggen? Timothy McVee was een terrorist. En een blanke christen. Ik bedoel maar. Maar goed: over twintig jaar zijn het geen heksen, communisten of moslims die overal schuldig aan zijn maar heeft een terrorist het Handboek Veganistisch Koken op zijn aanrecht liggen of Het Grote Handboek van de Disco. 
Oftewel: blijkbaar hebben wij dringend behoefte aan één enkele bevolkingsgroep die wij de schuld kunnen geven. Het liefst van alles. Zelf zijn wij natuurlijk nergens schuldig aan; het ligt altijd aan anderen. Meestal 'barbaren' genoemd. En dat is nog één van de nettere scheldwoorden die wij reserveren voor culturen die anders zijn dan de onze.
'Schoenen dragen verboden!' Als wij dat bordje op vakantie bij de ingang van een of ander heiligdom tegenkomen lijken wij wel eens te denken dat de lokale bewoners wel barbaren moeten zijn. Wie loopt er nu graag op blote voeten? Buiten dat dat eigenlijk veel beter is voor je lijf dan op schoenen te lopen had het wellicht ooit een andere reden. Uitsluitend rijke mensen konden zich ooit (en in sommige landen nog steeds!) schoenen veroorloven. 
Dat de leiders van een land een verbod instelden op het dragen van schoeisel op sommige plekken zorgde ervoor dat daar tenminste alle mensen gelijk waren. Arm of rijk zijn deed (en doet) daar niet ter zake. Ik weet natuurlijk niet hoe dat met u zit maar ik vind het een mooie gedachte.

4 opmerkingen:

  1. Een hele mooie gedachte waar een hoop mensen aan voorbij zullen gaan. Ik zit me trouwens nog af te vragen. We houden ons toch zo graag aan onze cultuur vast. Kom toch weer even terug op die zwarte Piet. Waar is trouwens zijn roe gebleven. Of hoort die niet bij het cultuurplaatje van Piet?

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zolang de rijken zich verrijken zal er wel nooit gelijkheid komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie eigenlijk best wel kans me "gelijke"te voelen van wie dan ook mét schoenen aan;-)
    En ik begrijp dan weer wél dat wanneer bepaalde groepen procentueel ergens met een grotere aantallen dan gemiddeld vertegenwoordigd zijn dat een beetje als een norm gezien wordt.
    Bijv. dat alle oudere dames slecht auto rijden, ik voel me daar ábsoluut niet op aangesproken, dat zou ik reuze dom vinden van mezelf.
    Het stoort me ook niet in het minst als anderen dat wél als norm nemen en ik kan daar als het zo uitkomt met humor op reageren...... dat zouden méér mensen moeten doen die vinden dat ze als groep "gegeneraliseerd worden" je hóeft je toch niet aangesproken te voelen als je weet dat je zelf niet bij "dat percentage" hoort!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent geboren zonder iets
    Maar wat je dan wordt meegegeven
    Dat is de basis van het leven
    En helpt je eventjes opweg

    Al stond je wiegje in een krot
    maar heb je liefde mee gekregen
    Dan denk je later pas heel even
    Die armoe was nog niet zo slecht

    We zijn toch allemaal gelijk
    Geluk dat maakt de mensen rijk
    Al draait het vaak alleen om geld
    Dat is niet alleen wat telt, kijk maar goed om je heen
    Al heeft een ander soms wat meer
    Dan zeg ik elke keer maar weer
    Je kunt geluk er niet mee kopen
    Want hoe je bent dat telt alleen

    Niet iedereen die krijgt een kans
    Want elders word ook veel geleden
    Dus daarom wees hier maar tevreden
    En kijk niet wat een ander heeft

    Want rijkdom zit diep in je hart
    Waar jij je leven op moet bouwen
    Het geeft de toekomst het vertrouwen
    Het is maar hoe je het beleeft

    We zijn toch allemaal gelijk
    Geluk dat maakt de mensen rijk
    Al draait het vaak alleen om geld
    Dat is niet alleen wat telt, kijk maar goed om je heen
    Al heeft een ander soms wat meer
    Dan zeg ik elke keer maar weer
    Je kunt geluk er niet mee kopen
    Want hoe je bent dat telt alleen

    Je kunt geluk er niet mee kopen
    Want hoe je bent dat telt alleen
    © Frans Bauer

    .. en zoals jij bent lieve Terrebel telt voor mij dubbel en dik!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!