Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, oktober 20, 2013

Zwarte Pieten: einde discussie?

Dit weekend deden wij het rustig aan. Ja, het grootste deel van het weekend waren wij gewoon thuis! Met uitzondering van lunchen bij oma dan. Wij keken een film uit de Harry Potter-cyclus, ruimden een bak oud speelgoed uit
en mijn dochter hielp mij met het uitruimen van mijn collectie nagellak.
Vrijdagavond vergaderde ik een uurtje uit hoofde van mijn functie van penningmeester van een goede doelen stichting nadat ik eerder die dag mijn vriendin uitzwaaide op Schiphol; zij is nu ver weg om zaken te doen maar liet mij een stapeltje ansichtkaarten waarvan ik er elke dag eentje mag lezen...
Vrijdag waren wij een beetje brak. Wij waren donderdag namelijk naar het Evoluon in Eindhoven geweest om te genieten van een optreden van Kraftwerk, de Duitse band die aan de wieg stond van muziekstromingen als Industrial, House, Techno en Lounge en waar bands als Rammstein en zelfs Coldplay door geïnspireerd lijken te zijn. 

Misschien klaag ik wel eens dat het financieel allemaal niet zo makkelijk gaat maar intussen gaan wij wél naar concerten. Zo zagen wij dit jaar onder meer Calexico, The Wall en Bruce Springsteen en voor 10 december staat een concert van Uriah Heep op het programma!
Tussen mijn - vooral zelf opgelegde -  werkzaamheden lees ik graag:
Get Social van Jeanet Bathoorn is boek nummer 19 van dit jaar en geeft veel tips en trucs over het gebruik van sociale media. Interessant maar omdat het uit 2009 komt eigenlijk al wat gedateerd.
Hoe zal men over 500 jaar naar onze tijd kijken? Hoeveel is er dan nog over van de prefab bouwmaterialen die wij huizen en kantoren noemen? Zal men ons uitlachen als men ontdekt dat wij makkelijk een half maandsalaris uitgaven aan een apparaat dat wij vooral gebruiken voor spelletjes? 'Wat een sukkels, zeg! Hoe moet je zo'n ding nou eten!? Geen wonder dat men honger leed als men liever spulletjes kocht dan voedsel!' En wat nu als politiek correct wordt gezien is dat over 500 jaar zeer waarschijnlijk niet meer.
Wij doen heel hard ons best ons politiek correct te gedragen. In het openbaar dan. Wat wij doen wanneer wij denken dat anoniem te kunnen doen is vaak opeens iets heel anders. Zo roepen wij heel hard dat wij tegen slavernij zijn en dus tegen Zwarte Pieten want die zijn een symbool van slavernij. Goed, in een of ander park staat een monument dat rechtstreeks met slavernij te maken heeft maar dat is natuurlijk heel wat anders. Was De Sint oorspronkelijk de mythologische god Wodan die met zijn zwarte raven de mensen bezocht en hen door zijn 'pieten' (Oud-Hollands voor 'vogels'; denk maar aan 'Kanariepiet.) liet bespioneren via het rookkanaal in hun rieten woningen?
En als de Sint oorspronkelijk nu eens echt een kindervriend was die indertijd Moorse kindslaven bevrijdde (waaronder ene Piter!) en hen in dienst nam voor een fatsoenlijk loon (wat een meer dan serieuze theorie is)? Dat staat het sinterklaasfeest opeens symbool voor anti-slavernij!
En tsja, zelfs de VN gaat zich er nu mee bemoeien. Maar waarom weigeren ze iets te doen aan het feit dat elke dag ongeveer 35.000 mensen simpelweg sterven van de honger? En wat men zegt over dat beoordelen op uiterlijk is mij - met mijn 1.40m - ook niet onbekend. 'Nee, Lilliputters zijn een verzonnen volk en nee, niet iedereen die klein is is een dwerg en nee, ik ben niet doof alleen maar klein dus je hoeft niet tegen mij te schreeuwen en nee, die kleine mevrouw bij jou in de straat is geen familie van mij en nee, u hoeft niet aan mijn moeder te vragen wat ik wil want ik heb geen geestelijke achterstand en nee, ik zal nooit meer een voet zetten in uw winkel. En nee, kleine volwassen passen niet in een kinderzitje ook al is wettelijk bepaald dat iedereen van onder de 1.30m in een kinderzitje in de auto moet. Dank u wel.' En ja, ik vind dat de Paashaas door een konijn gespeeld mag worden...;-)
Maar even verder denkend: als wij zo tegen discriminatie en slavernij zijn, waarom steunen wij dan bedrijven die slaven in dienst hebben? Waarom kopen wij kleren waarvan wij weten dat die gemaakt zijn door kinderen die daar twaalf uren per dag voor moeten werken tegen een loon van twee dubbeltjes per dag? Waarom kopen wij chocola dat is geproduceerd door boeren die dusdanig worden uitgebuit door grote corporaties dat zij geen geld hebben om hun eigen kinderen eten te kunnen geven of naar school te kunnen sturen?
Doen wij dan alsof dat niet ons probleem is? Komt dat omdat die mensen lekker ver weg wonen en niet bij ons in de straat? Komt dat omdat wij bijzonder kapitalistisch ingestelde mensen zijn die vinden dat mensen best zelf een einde kunnen maken aan hun eigen slavernij?
Maar liefst 21 mensen in Amsterdam tekenden bezwaar aan tegen het meelopen van Zwarte Pieten in de komende Sinterklaasintocht. 805.145 Inwoners van de hoofdstad vinden deze zaak dus niet belangrijk genoeg om drie minuten tijd te nemen voor het schrijven van een bezwaar mail, zijn vóór Zwarte Pieten of interesseert het niet. Voor zover ik weet leven wij in een democratie en dus is het bij deze: einde discussie. (Maar morgen ga ik toch nog even stiekem verder op de materie in. Houdt u zich maar vast vast! ;-))

4 opmerkingen:

  1. Ooo, Kraftwerk... ik heb dat altijd al een schitterende band gevonden en jij mocht er bij zijn gelukzak!
    En dan dat weer zo indringend log van jou waarin je de nagel op de kop sloeg... bedankt! Ook voor het stukje geschiedenis, dat van Piter wist ik, dat van Wodan niet. Dus je hebt weer een gat in mijn cultuur gedicht.
    Hopelijk blijft daar in Nederland het stukje cultuur want het sinterklaasfeest toch is, overeind en zal het gezond verstand zegevieren!
    Fijne nieuwe dag en dito week lieve Terrebel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is natuurlijk aan jou hoe jij je geld wenst te besteden, dat mogen we gelukkig allemaal zélf beslissen(zolang je niet in de schuldsanering zit dan,want dán gaat iedereen zich ermee bemoeien)
    De één vindt een duur apparaat belangrijk en de ander een concert.
    Ik steek zélf geen geld in concerten, koop ik liever een CD of DVD voor maar wier daar anders over denk mag van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OT wat je op "Voor god en Vaderland " schreef over jezelf wist ik al lang ! :-)

    Kraftwerk , nu ben ik een beetje jaloers , mijn kleine maar grooooooooote vriend ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb mijn zwarte piet verleden achter me. Hopelijk blijft dat zwarte verleden me niet verder achtervolgen en zullen mijn kinderen en kleinkinderen hier geen nare gevolgen van overhouden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!