Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, april 11, 2013

Prostituées

Vandaag was ik op de koffie bij een vriendin en daarna lag ik een half uurtje op de behandeltafel van de fysiotherapeut. Vanavond mag ik een thema-avond presenteren over de WMO, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dat wordt dus een avondje praten over "De Zorg". Tsja, probeer daar maar'ns grappen over te maken!

Het leven is al zo vreselijk serieus en onlangs sprak ik daarover met een heuse psycholoog die het ook nog'ns met mij eens was: het kan niet alle dagen feest zijn maar alle dagen somberheid is ook zo wat. Daarom - voordat dit stukje een bijzonder serieuze wending neemt - even een clipje waarin een persoonlijke held (die wij onlangs de hand mochten schudden. Yeah!) voorleest uit eigen werk:



Ik zeg het u: van dit soort mannen zouden er meer mogen - nee, moeten! - zijn!

De man die op Prinsjesdag een waxinelichtjeshouder naar De Gouden Koets wierp en daarna een lakei die er wat van zei op de neus sloeg is op vrije voeten na enige maanden in de gevangenis te hebben gezeten. Je mag nu eenmaal niet zomaar een lakei op de bakkes slaan en voorwerpen richting het hoofd van de koningin slingeren. Naast gevangenisstraf kreeg hij van de media nog een andere straf: voor de rest van zijn leven (en nog decennia nadien) zal hij bekend staan als 'De Waxinelichtjeshouderwerper'. Toch niet echt een omschrijving die je graag op je CV ziet staan, dacht ik zo te kunnen denken.

De moordenaar van Marianna Vaatstra staat heel wat meer jaren in de cel te wachten. Hij vertelde dat hij zichzelf niet had aangegeven omdat hij het zo zielig zou vinden voor zijn kinderen als hun vader in de cel belandde. Erg aardig, hoor! Hij verklaarde ook nog dat hij niet wist waarom hij precies een 16-jarig meisje verkrachtte, haar wurgde met haar eigen BH en haar vervolgens de keel doorsneed met een zakmes. 'Dat doe ik anders nooit, hoor!' verklaarde hij nog.

Honderden aanhangers van een populistische partij baalden er vast flink van dat de moordenaar van Marianna Vaatstra geen moslim, Roemeen of asielzoeker bleek te zijn maar gewoon een oerdegelijke, seksueel gefrustreerde Groningse boer die die bewuste dag ruzie had met zijn vader en toevallig graag en regelmatig een bezoeker is van prostituées.

7 opmerkingen:

  1. Toch zouden we dat geloof ik het liefste hebben, alle dagen feest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die van Vaatstra.. ik heb daar zo vaak over na zitten denken. Nee, niet in termen van moslim en buitenlander enzo.. Want ik vond het te makkelijk om meteen de asielzoekers de schuld te geven. Ik zie elke dag feest wel zitten.. Ik zit er niet ver vanaf.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, die laatste moordenaar, engerd... En wat Van Kooten betreft, die man kan prachtig voorlezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo ben jij ook zo'n fan van Kees? Nu ja, ik had het moeten weten, we zitten precies altijd op dezelfde golflengte hé lieve Terrebel? Ook nu weer, met deze knappe analyse van jou, waar ik volledig achter sta...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. //Honderden aanhangers van een populistische partij baalden er vast flink van dat de moordenaar van Marianna Vaatstra geen moslim, Roemeen of asielzoeker bleek te zijn //
    Dit is een behoorlijk vooroordeel Ter. Ik ben ook geen fan van Wilders zijn partij of zijn aanhangers, maar zulke vooroordelen draag ik niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig stukje voorlezen van Kees van Kooten, ik mag graag zijn schrijfsels lezen!
    "smeerlappen" als de moordenaar van Marianne Vaatstra kom je in álle lagen van de bevolking tegen, mensen met vooroordelen óók!
    Maar een "smeerlap" blijft een "smeerlap" uit wélke laag hij/zij ook komt!
    Dat kún je een vooroordeel noemen zodra het een "smeerlap" betreft uit een "minderheid" maar ik noem "iédere "smeerlap" een gewoon een "griezel" !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ai, de laatste griezel moet natuurlijk óók een "smeerlap" zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!