Nieuw stukje? Ontvang een e-mail!

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

maandag, augustus 22, 2011

Informatie GVB

Vanwege andere prioriteiten betreffende mijn tijdsindeling vandaag alleen maar de integrale plaatsing van mijn reactie op de reactie van het Amsterdams Gemeentelijk Vervoerbedrijf op de brief die ik hen onlangs stuurde. En vooruit: ook de mededeling dat ik gisteravond leuk heb gewerkt in Haarlem met een fantastisch stel mensen, dat het een beetje laat werd en dat ik zo dadelijk de deur uitga voor een fotoshoot...

Maar affijn:


Mijn antwoord op de reactie van het GVB van vandaag:

Geachte heer of mevrouw Klantenservice GVB (dat is blijkbaar uw naam),

In mijn eerder schrijven vermelde ik specifiek de aankondigings-posters die reizigers van informatie horen te voorzien. Ongetwijfeld heeft u uitgebreid gecommuniceerd over het langer dan gepland gesloten zijn van de metrotunnel maar helaas heeft informatie hieromtrent mij pas achteraf bereikt.

Maar ik zal voortaan elke dag even een kijkje nemen op de website van het GVB. Het is een bijzonder ernstige fout van mij dat ik dat niet eerder besloten heb want de informatie is - hoewel niet direkt te vinden en vrij omslachtig beschreven - zeer uitgebreid. (Ook moet ik natuurlijk gewoon wekelijks langskomen bij het GVB informatiepunt en informeren of er inmiddels nieuwe folders zijn over nieuwe ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer in Amsterdam.)

In elk geval uitgebreider dan de mededeling op een poster op station Waterlooplein:
"Dit (metro)station is gesloten
Alternatief reisadvies:
Neem pendelbus 59 naar Centraal Station,
Weesperplein,
Wibautstraat,
of Amstelstation"

Op Metrostation Centraal Station staat dezelfde mededeling waarbij "Centraal Station" is vervangen door "Waterlooplein"

Onwetende reizigers (bijvoorbeeld mensen die niet dagelijks uw keurige website bezoeken) staan dan voor een raadsel en gaan er van uit dat zij vanaf één der genoemde alternatieve haltes verder kunnen reizen met de metro.

U had net zo goed kunnen melden: "Dit station is gesloten. Neem het vliegtuig naar Rome." Ook dat is een mededeling die op zich correct is maar de reiziger niet echt verder helpt. Tenzij die toevallig naar Rome wil en zonder tussenkomst van het GVB nooit had kunnen bedenken dat daar ook vliegtuigen heen gaan.

Overigens: tramlijn 9 gaat óók van Amsterdam Centraal station naar Waterlooplein maar het affiche vermeldt dat niet.

Mijn klacht is dus dat het GVB zeer onzorgvuldig omgaat met haar grootste bron van inkomsten, namelijk de reiziger. Ik begrijp dat u er ernstig mee in uw maag zit dat ook het Gemeentelijk vervoerbedrijf zwaar moet bezuinigen maar persoonlijk denk ik niet dat bezuinigen op drukinkt voor informatie-borden het verschil gaat uitmaken.

Ik stel daarom voor dat de tekst op de affiches wordt aangepast door iemand die verstand heeft van communicatie. Hierbij doe ik (zonder extra kosten voor u!) een voorstel:

"De metrotunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation is gesloten voor onderhoud tussen zaterdag 23 juli en zondag 4 september.

Om de overlast voor reizigers te beperken zet het GVB pendelbus 59 in om reizigers te vervoeren tussen de gesloten metrostations Centraal Sation, Weesperplein, Waterlooplein, Wibautstraat en Amstelstation. Tussen Centraal Sation en Waterlooplein kunt u ook gebruik maken van tramlijn 9.

Reizigers die verder wensen te reizen per metro wordt aangeraden te wachten tot na 4 september of eenvoudigweg pendelbus 59 te nemen naar Amstelstation vanwaar Metrolijn 50 de normale route volgt en de lijnen 51, 53 en 54 een aangepaste route rijden.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.GVB.nl. Ook kunt u bellen met klantenservice via het (niet gratis) nummer 0900-8011.

Onze excuses voor de overlast."

Helaas heeft het de betreffende medewerker van de afdeling Communicatie behaagd om te doen alsof hij of zij niet netjes is opgevoed. Wie namelijk wél is opgevoed zoals het hoort weet dat het in voorkomende gevallen tot de sociale conventie behoort om (al dan niet gemeende) excuses aan te bieden.

Ik stel het op prijs, meneer of mevrouw Klantenservice GVB, dat u mij personlijk uw excuses aanbiedt maar liever zie ik in de praktijk dat u pogingen onderneemt om zich beter op te stellen in uw communicatie-pogingen naar de reiziger toe.

Gaarne uw reaktie, het liefst in de vorm van een aanpassing van de informatie-voorziening.

Met vriendelijke groet en mijn dank voor uw recente en toekomstige reactie,

Dhr. T. W.


10 opmerkingen:

Zuster_Klivia zei

Há: mijn vrienden van het OV. Mijn ervaring is dat je met een komkommer nog meer interactie hebt. Ik heb het opgegeven me er nog langer druk om te maken. Water naar de zee dragen is het. Helaas :(

DharSon zei

Ik ga nooit met het OV, of fiets of auto..... Heb er dus geen ervaringen mee. Maarre ik zou ook helemaal gek worden ervan!

Redstar zei

Het OV is, en wordt slechter en slechter. GElukkig weet ik dit enkel van horen zeggen, want hier in d epolder gebruik ik echt mijn auto om me te verplaatsen. Prima brief trouwens!

Sjoerd zei

Ik hoop dat je de typfouten voor het verzenden er hebt uitgehaald.

Ollie zei

Ollie is trots op je schrijven ! Je bent een doorzetter en dat heeft Ollie graag , heel graag zelfs !

Di Mario zei

Ik vind dat ze nog wel snel gereageerd hebben. ;-)

Love As Always
Di Mario

www.brillie.nl zei

Nog meer, met de auto.

Renesmurf zei

Ja, zoals het nu is is het onduidelijk, en dat is jammer.
In Rome was de boel afgesloten na 21 uur, ook wegens werkzaamheden. Er stond wel een busnummer, maar nergens waar die bus langskwam!

buiten waren wel 100 bussen!

Pepo zei

En de overheid zich maar afvragen waarom ze de mensen niet uit de auto en in het OV kunnen krijgen. Weer een prima voorbeeld...

gerdaYD zei

Wij hebben gelukkig onze brommertjes om ons te verplaatsen, niet is ver weg van ons huis: winkels, dokters, ziekenhuizen... ik beklaag de mensen die helemaal van het OV afhangen... Goéd dat jij er iets aan probeert te doen Terrebel!