Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, juni 14, 2011

Terugbetaald

Boek nummer 8 van dit jaar is De Jansenstory van gewaardeerd collega-blogger Paco Painter en staat vol met vermakelijke anekdotes met daarin een hoofdrol voor Paco zelf en zijn nemesis Wethouder Jansen. Dat is zo'n politicus die er genoegen in schept mensen uit huis te zetten als ze ook maar één keertje een van zijn regels een klein beetje hebben overtreden.

Stel dat mijn buurman uit zijn huis dreigt te worden gezet als hij zijn huurachterstand niet aflost. Uit goedheid én vanwege de 'gunfactor' omdat hij ook mij wel eens geholpen heeft, leen ik hem de 100 euro die net voldoende is om zijn schuld te voldoen. Een paar maanden later staat hij weer voor de deur. Met het schaamrood op de kaken en omhuld door een onmiskenbare dranklucht.

Het is duidelijk dat hij weer een lening nodig heeft én waar hij een deel van zijn geld aan besteed...Stuur ik hem dan weg? Dan raakt hij zijn woning kwijt, komt op straat te staan en kan ik fluiten naar de 100 euro die ik hem eerder leende.

Dat doe ik dus niet. Eerst zal ik hem helpen met het schrijven van een brief aan de woningbouw om uitstel van betaling te vragen en geef ik hem - heel subtiel - een folder van de AA. Mocht dat uitstel niet lukken dan zal ik hem wéér 100 euro lenen om te voorkomen dat hij het huis uit wordt gezet. Vervolgens bied ik aan hem te helpen met zijn huishoudboekje. Ik zal hem zeker niet kwalijk nemen dat hij zijn geld uitgeeft aan alcohol.

Als hij - al dan niet met mijn hulp - er bovenop komt zal hij mij niet zijn vergeten en zijn schuld aan mij proberen af te lossen. Al is het met vijf euro per maand.

In tegenstelling tot Wilders veel anderen vind ik dat junks hulp nodig hebben en geen trap na.

Bovenstaand is niet alleen een vergelijking met de toestand in Griekenland maar ook nog waar gebeurd...

Maar even serieus: hoeveel landen kent U die ooit een lening van Nederland ontvingen en die niet hebben terugbetaald?

15 opmerkingen:

  1. Ik meen me te herinneren dat die leningen ook niet altijd werden terugbetaald... Vooral derde wereld landen kregen deze wel eens kwijtgescholden. En ontwikkelingshulp is ook een vorm van helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je stelt verdorie moeilijke vragen Terrence , hoe moet ge in zo'n geval wikken en wegen ? Ik de'nk dat je gedachten naar de mijne liggen , maar ook zou ik weer twijfelen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem20:15

    Geen idee hoe dat zit met al die leningen aan Nederland. Wat ik wel weet is dat ik heel veel mensen ooit geld heb geleend en het nooit heb teruggekregen. En dat ik toen eens geld nodig had en ging bellen of ik aub mijn eigen geld terug kon krijgen..... was ik nergens welkom!
    Ik leen geen geld meer uit! Hoe lief je ook bent! Het maakt vriendschappen kapot helaas!
    Dus wil ik ook geen geld meer uitlenen aan Griekenland! Geld maakt meer kapot dan je lief is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem20:23

    sorrie, ik leen ook niks meer uit en schiet ook niks meer voor. Als je je geld terug vraagt krijg je grote bek. Nee dank je.

    ctje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geven i.p.v. van lenen kan ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken geen enkel land, dan zou ik even moeten googlen. Zo intereseert me dat nou.

    Wel of niet lenen, laat ik over aan de mensen die er verstand van hebben.
    Wel of niet doen zal beiden voor en nadelen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eindelijk een boek die ik ook in de kast hebt. Ik hoop dat je net zo hard gelachen hebt als ik.

    Je stelling is moeilijk. Het ligt misschien ook aan je financiele situatie. Maar ik zou wel proberen hulp te bieden.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op mijn landgoed ook geen Junks. Daar zijn containers voor bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nederland heeft wel vaker een land zijn schuld kwijt gescholden. Een slechte zaak, en ook nu zal dit uiteindelijk gaan gebeuren. Hoewel ik vind dat iedereen recht op hulp heeft, vind ik het toch een beetje krom dat wij werken voor andere landen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat met de lovende kritiek Terrebel!
    En wat die leningen betreft, ik zou onvoorwaardelijk PRO zijn moest het geld gehaald worden waar het en masse zit: bij het grootkapitaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe het met Nederland zit weet ik eigenlijk niet. Dat ik zelf niets meer uitleen weet ik wel, er dwarrelt nog teveel 'geleend' geld rond van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem10:27

    Veel beloven weinig geven, doet een gek in vreugde leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weet niet of ik zomaar honderd euro aan iemand geef. Diegene is alcoholist, en geeft al zijn geld daar aan uit. Ben dan zelf denk ik te hard om te zeggen: "NEE".

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Volgens mij heeeeeel veel.... Of zit ik er naast??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Wondel: Bij de laatste telling bleken alle landen het van ons geleende geld te hebben terugbetaald. Met uitzondering van ontwikkelingslanden aan wie wij een paar honderd miljoen hebben kwijtgescholden. In elk geval minder dan wat burgers jaarlijks aan chips en cola uitgeven (ongeveer 1 miljard euro) en véél minder dan wat burgers vrijwillig jaarlijks aan goede doelen geven (dat is bijna 2 miljard euro). Aan PSV wil de regering trouwens 50 mijoen geven voor het opknappen van het stadion. Terwijl mensen moord en brand schreeuwen over de 10 mijoen die het koningshuis ons jaarlijks kost. Maar ja, voetbal is dan opeens "cultuur die behouden moet blijven". Of zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!