Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, maart 06, 2011

Fantasie

Vrijdagmorgen was ik bij een vriend op de koffie om daarna even bij mijn moeder langs te gaan. Daarna naar de gallerie-opening van een vriend die kunstenaar is om vervolgens 's avonds bij mijn moeder te eten.

Zaterdag een ontbijtafspraak met een vriendin om daarna-samen met mijn zoon-dochter Eva op te halen voor een weekendje bij haar vader thuis. Straks naar een rommelmarkt en dan lunchen bij mijn moeder.

Even tussendoor mijn CV gestuurd en daar foto's bij uitgezocht in verband met mogelijke entertainment-opdrachten, op zoek gegaan naar een gastspreker voor een volgende thema-avond, een column geschreven voor de buurtkrant én op verzoek een stukje voor About:Blank over het blog-verschijnsel Opa Buiswater.

Donderdagavond mocht ik een bijzonder interessante lezing bijwonen. De gastspreker was Dr. Hein van Dongen en de ruim veertig bezoekers in het buurthuis hingen aan zijn lippen. Het was voor mij een genoegen om deze avond te mogen presenteren want dankzij de spreker en het publiek waren er nauwelijks interventies nodig en als vanzelf onstond er een pauze-moment.

Het onderwerp (en daar bent u nu wellicht inmiddels nieuwsgierig naar) was "parapsychologie", ofwel de wetenschap van de alternatieve psychologie. Parapsychologie is een zwaar onderkende tak van wetenschap die nauwelijks wordt gesubsidieerd en dat is volgens sommigen terecht. Tsja, wat moet je met onderzoek naar gedachten-overbrengen, voorwerpen bewegen door er aan te denken, iemands voet laten tintelen door je hand er tien centimeter boven te laten zweven en meer van die "flauwekul"? Dat is toch allemaal niet te bewijzen en dus is het onzin.

Maar is dat wel onzin? Ja, want je kunt het niet verklaren. Of nee, want bijna iedereen heeft wel eens iets parapsychologisch meegemaakt. Een déja-vu is een parapsychologisch fenomeen. Of aan iemand denken die dan vlak daarna belt. Of het gordijn beweegt opeens zonder dat er wind of tocht is en niemand in de buurt.

En dromen en fantasieën kun je ook niet feitelijk aantonen maar toch wordt er met miljoenen gesmeten in de jacht op het beheersen van dromen en fantasieën. Wie wel eens in een schedel snijdt van een levend persoon en fysiek de hersenen doorspit zal nooit een droom of fantasie tegenkomen. Of liefde bijvoorbeeld. Dat is echt niet een object dat zich fysiek in een hoekje van het hart heeft genesteld. Maar kijk eens hoeveel boeken er over de liefde zijn geschreven. En hoeveel psychiaters en psychologen verdienen aan andermans liefdesverdriet?

Net als bijvoorbeeld telekinese (het "met de geest" bewegen van objecten, "lepelbuigen" bijvoorbeeld) is ook "vriendschap" niet aan te tonen in iemands lichaam.

Ja maar, zeggen sommigen, een heleboel mensen hebben vrienden en dús bestaat het! Ja, en een heleboel mensen hebben paranormale ervaringen maar dat bewijst nog niet dat het bestaat?

En hoeveel mensen hebben daadwerkelijk fysiek en bovendien wetenschappelijk bewezen dat we niet kunnen ademhalen op de maan? Ik ken geen enkele astronaut, kosmonaut of taikonaut die daadwerkelijk zijn of haar helm afdeed tijdens een maanwandeling en daar bovendien het leven bij liet. En dan nog: dan is het er nog maar eentje. Is dat dan meteen het "bewijs" dat helemaal niemand kan ademhalen op de maan?

Aan de andere kant zweren miljoenen mensen dat zij een parapsychologische ervaring (een uittreding, een visioen, een déja-vu, iets wat wel héél erg toevallig is of wat dan ook) hebben meegemaakt. Maar zijn er misschien net zovelen die beweren dat al die anderen liegen, drugsgebruikers of psychiatrisch patiënten zijn. Of zijn gaan geloven in hun eigen fantasie.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Alberto Granada

10 opmerkingen:

  1. veel dingen die we niet onmiddellijk wetenschappelijk kunnen verklaren worden als bovennatuurlijk beschouwd.
    vb vroeger dacht men dat de dondergod verantwoordelijk is voor donder en bliksem, nu weet men ondertussen wel beter.
    Alleen jammer dat charlatans gebruik maken van de mensen hun angst en/of verlangen naar het bovennatuurlijke zodat veel van die dingen heden ten dage in een slecht daglicht staan.
    En vriendschap ? Da's weer een hoofdstuk apart, al dan niet bovennatuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij mensen moeten altijd alles kunnen verklaren. Kunnen uitleggen en uitpluizen.
    Hoe zit het trouwens met die twee mannen die in december komen. Ik zie ze elk jaar en toch zijn er mensen die beweren dat ze niet bestaan ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook zonder drugs kan je verstand op de hobbel gaan.
    Alles wat niet waar is is lulkoek.
    En soms is lulkoek wel leuk, maar meer ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je ooit weleens de film 'Paranormal Activity' gezien? Ik heb zitten huilen van ellende... echt waar! Zo bang was ik. (tot het eind van de film, toen vond ik het gelukkig te onwerkelijk worden, waardoor ik toch weer met een gerust hart naar bed kon gaan....)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel boeiend, onderwerpen uit de paraspychologie, maar veel is ook wel op een andere manier (statistiek, of in het geval van de deaj-vu met zenuwbanen en de snelheid van verwerking in de hersenen) te verklaren... (ik geloof niet zo snel (-; )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eindelijk komt Ollie eens door Terrence . Slechts 10 à 15 % van onze hersenen worden gebruikt , de rest is onderbewustzijn , watt gebeurt er daarmee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom zouden mensen dergelijke dingen nodig hebben in hun leven denk je? Het vult misschien een leegte in hun wezen aan... maar ik begrijp niet dat zo'n leegte kan ontstaan, is het leven op zichzelf, de Aarde en Moeder Natuur niet al méér dan genoeg om te beleven? Ik denk van wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel zaken zijn, of lijken onverklaarbaar. Zelf vind ik het een enorm interessant onderwerp. Ik heb gelijk een idee waar ik mijn boekenbon aan ga spenderen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. we moeten er naartoe dat we niet alles moeten willen verklaren en weten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. er is zoveel wat we nog niet snappen... alleen gaan we er bij een aantal dingen van uit dat we het een keer wetenschappelijk kunnen aantonen hoe t werkt en bij andere dingen vegen we het zo van tafel.... wordt steeds meer duidelijk de komende jaren...

    verder ben je lekker bezig met vanalles zo te lezen!! geniet!
    grtz,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!