Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

woensdag, januari 05, 2011

Niets aan

Net thuis van een verjaardagsfeestje. Sushi, wijn en chocoladetaart. En gezellige kletspartijtjes. Het leven is best goed...:-)

Het gaat best goed in ons land. Ook met de economie valt het eigenlijk hartstikke mee. Zeker als je ziet voor hoeveel geld mensen weer Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw hebben gevierd. Ook het aantal vakantie-boekingen is niet significant gedaald. Ook op andere gebieden gaat het goed:

Het aantal moorden in Nederland is gedaald en in Amsterdam is zelfs het aantal overvallen met maar liefst 19 procent gedaald! Of dat ligt aan korpschef Bernard Welten weet ik niet. De man heeft bij mij wél een plusje gescoord door mede te delen dat hij een eventueel boerkaverbod niet zal handhaven. Hij laat liever de vrijheid van (het uiting geven aan) geloofsovertuiging prevaleren. En waar hébben we het hier eigenlijk over!? Het zou gaan om welgeteld veertig (...) vrouwen die pertinent weigeren in de publieke ruimte hun gezicht te laten zien. Landelijk.

Bovendien is het dragen van gezichtsbedekkende kleding al heel lang verboden. Sterker nog: een buschauffeur mag van passagiers eisen de zonnebril af te zetten om ze in de ogen te kunnen kijken. Wie niet aan zijn (of haar natuurlijk) verzoek voldoet mag de bus uitgezet worden. Volgens de wet.

Nu is de PVV niet zo van het handhaven van de wet waar het PVV-kamerleden betreft, dat wisten we al. Des te opmerkelijker is het dat met name oud-politieman Hero Brinkman vindt dat Welten gewoon moet doen wat de regering hem opdraagd. Daar had men ooit de term "Befehl ist Befehl!" voor bedacht. Notabene zei Brinkman dat Welten gewoon moet doen wat hem wordt opgedragen "want we leven tenslotte niet in een politiestaat." Terwijl een kenmerk van een politiestaat ondermeer is dat de militaire- en politiemacht zonder nadenken de wetten uitvoert die de dictator bedenkt....

Persoonlijk vindt ik het getuige van pure klasse als een soldaat een bevel weigert op te volgen wanneer dat indruist tegen zijn overtuigingen. Al moet de "soldaat" (in dit voorbeeld Bernard Welten) natuurlijk wel rekening houden met de eventuele conesquenties van die weigering.

Als we allemaal uitsluitend zouden doen wat ons werd opgedragen -een idee waar een zekere PVV-leider natte dromen van krijgt- dan zou al snel stilstand volgen. Niemand zou nog initiatief durven te tonen. Creativiteit wordt net zo nuttig als de uitwerp-knop op de afstandsbediening van de DVD-speler: je hebt het wel maar in feite heb je er niets aan.

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Gerry Rafferty

11 opmerkingen:

  1. Ik vond het jammer dat Welten later een klein beetje terug kwam op zijn uitspraak. Dat doen er veel, en dat vind ik dan weer zwak. ALs je ergens voor staat ga je er voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer inderdaad, Red. "Wees dan een kerel!" denk ik dan. "Blijf bij je standpunt en aanvaard de consequenties." Hier nog een aardig stuk over de onzin van het boerkaverbod: http://teldersstichting.vvd.nl/nieuws/194/blauwe-spookjes-zwarte-spookjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem14:15

    Ik zie niet in waarom iemand niet zo gekleed mag gaan. Ik persoonlijk vind het geen pan en zou het ook zeker niet aantrekken! Maar een beetje eigen interpretatie van de wet heeft nog nimmer iemand kwaad gedaan lijkt mij! Het leger is dan ook niets voor mij, ik heb ook altijd zelf nagedacht en dat mag daar niet! (zeer herkenbaar) En ik vind Baker Street een geweldig nummer! Heb het in de auto vaak aan! Groetje Silly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Welten kan het makkelijk zeggen. Hij stopt er toch mee het najaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mja, hij gooit hiermee wel de knuppel in het hoenderhok.
    Hij had het ook alleen kunnen denken.
    Dit is dus bewust de confrontatie opzoeken, ik vraag me af met welk doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht dat we een gedoogkabinet hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Straks, wanneer alle duistere praktijken van de PVV uitkomen en alle menselijke tragedisch die het tot gevolg heeft gehad volop bekend zijn zullen de PVV ers zeggen: wir heben es niVht gewusst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet er niet aan denken dat mijn werkgever alle regels zou handhaven zeg. Pffff, dat zou mijn werk een stuk minder plezierig maken. Een boerkaverbod. Dat is toch een lachertje. Een blondeerverbod.. Daar zou ik wel iets voor .... owh nee, dat mag dan ook niet ;-)

    Love As Always
    DiMario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het verbaast mij een beetje hoe iedereen pro Welten lijkt ineens. Ongeacht wat je van een potentiële wet vindt, de man zit gewoon te verklaren dat elke agent het gezonde verstand boven de wet mag laten gaan. Dat vinden we wellicht met de niqaab een leuk punt, het wordt aanzienlijk minder gezellig als de agent dat gezonde verstand ook voor laat gaan in andere zaken. Het schenden van je privacy bijvoorbeeld, omdat de agent zijn verstand boven de wet stelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het leven is inderdaad best goed Terrebel, en niet alleen als er een verjaardag te vieren valt, maar elke nieuwe dag zou je moeten vieren, als geschenk van het leven. In harmonie met jezelf, zonder dat een ander je oplegt wat te doen...
    Fijne vrijdag, en straks een schitterend weekend gewenst, zonder al te veel muizenissen in dat hoofdje van jou...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wist niet dat een buschauffeur mag eisen dat je je zonnebril afzet. Ik weet wel dat als een chauffeur dat in Almere zou doen, hij keihard wordt uitgelachen. ik zie af en toe weleens een burka voorbijschuiven, tja, van mij mogen ze. ik zie ook vaak vrijgezellenfeestjes waarbij de bruid of gom zich totaal heeft moeten verleden in een hazenpak ofzo. Zo kun je snel en ongezien het hazepad kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!