Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, januari 13, 2011

Geweten

Vandaag met m'n zoon samen de film "Good Bye Lenin" gekeken. Goed voor zijn Duits en gewoon een goede film. Bovendien geschiedkundig verantwoord en zo. Over het leven in de DDR en de val van de Muur en de impact daarvan.

Superfer had maandag veel plezier op een schoolfeest (en was de volgende dag vrij van school) en ik ben de laatste dagen lekker bezig geweest met schrijven aan een volgend boek en het voorbereiden van workshops die ik eerdaags mag geven.

De computer houdt zich vooralsnog goed en alles lijkt verder goed te gaan. Ik bedoel: wij zijn gezond en hebben geen stress-rimpels op het voorhoofd. Wel hebben we geld- en ruimtegebrek maar daar valt goed mee te leven: we zitten tenslotte nog steeds bij de rijkste 2 procent van de wereldbevolking met een dak boven ons hoofd, elke dag te eten, schone lakens en een vermogen van meer dan E.2,50.

Het leek even goed te gaan...men leek geleerd te hebben en de offers waren niet vergeefs. Helaas gaan er nu weer stemmen op om van Nederland een land te maken dat de Nazi's voor ogen hadden: Bang zijn voor je buren, hen aangeven bij de politie, bevorderen van geweld door burgers, bevorderen van polarisatie door "christenen" tegen "moslims" op te hitsen, verlagen van inkomens van burgers en middenstanders waarmee onvrede wordt aangewakkerd...

In elk geval kunnen wij later niet zeggen: Wij hebben het niet geweten....(Vertaal dat maar'ns naar het Duits...)

10 opmerkingen:

  1. zo zie je nog maar eens dat de meeste mensen niets leren uit de lessen geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of het allemaal zó'n vaart zal lopen. Geen paniek zou ik zeggen :-)
    Wel waakzaam zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooie film, vonden wij (ouwe lullen). Wat vond je zoon ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wir haben es nicht gewusst...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dan wil je vast ook je fiets weer terug ;-)

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak me ernstig zorgen.
    Ik las op een weblog iemand die de politiek maar kut vindt, en die Groen Links niet begrijpt, en in de hele commentbox allemaal mensen die stuk voor stuk het er grondig mee eens zijn dat politicie dingen beloven maar nooit nakomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende film ; hebt u ook das leben der ander gezien ?
    En zoals Suske zegt , men trekt geen lessen uit het verleden !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kén de film, en was er ook weg van, niets op aan te merken, integendeel!
    En jouw stukje analyzerende tekst over de tegenwoordige situatie is weerom raak, intelligent en gevoelig mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lol @ Renesmurf.
    Tja, haat aanwakkeren zijn ze in NEderlandse politiek wel goed in geworden. Is het niet naar bevolkingsgroepen, dan is het wel naar andere partijen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem13:10

    hopen dat je volgende je boek en volgende boek goed verkoopt en dat de 2.50 toch wat meer word.

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!