Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, januari 18, 2011

Gelden

Even doorgaand op mijn stukje van gisteren: waarom eigenlijk vinden we het weer normaal om elkaar te verraden?

Nu wil ik de mensen achter 'Clean Air Nederland' (CAN) geen verraders noemen...maar wat ben je dán als je erover klikt dat iemand zich niet aan de regels houdt? Of is het geen klikken als je anderen doorvertelt dat bepaalde café´s zich niet aan het rookverbod houden, hopend dat zij een boete krijgen opgelegd?

Zelf denk ik: als je last hebt van de rook in een café en de eigenaar wil niet naar je luisteren, ga dan naar een groter/ander café dat zich aan het rookverbod houdt.

"Ja maar ik heb recht op rookvrij leven!" Klopt. En ik heb recht op het inademen van schone lucht maar toch kan ik het gemeentelijk vervoerbedrijf niet aanklagen wegens het opzettelijk vervuilen van de lucht door bussen door mijn straat te laten rijden.

Mijn kinderen hebben recht op goed onderwijs maar toch kan ik het Kabinet Rutte niet aanklagen wegens het afbreken van onze wereldwijd goede positie op het gebied van onderwijs.

"Ja maar de wet is de wet!" Hé, da's grappig. De Nazi's zeiden ook zo iets; 'Ordnung muss sein' en 'Befehl ist Befehl'. Dat zei ik laatst ook nog in mijn verzonnen nieuwsbericht over de Amsterdamse korpschef Bernard Welten. Bovendien schreef ik het gisteren nog, in het kader van het berichtje over Abiram.

Bovendien roepen mensen niet "Ja maar de wet is de wet!" wanneer ze op de snelweg worden gepakt door de politie nadat ze "maar vijf kilometer" te hard hebben gereden. Tsja, te hard rijden is toch écht verboden. Net als als fietser het rode verkeerslicht negeren en net als fietsen zonder licht bijvoorbeeld. Maar ook de mensen die daarop worden gepakt vinden doorgaans dat "de wet" ruim geïnterpreteerd moet worden. Ze waren immers nét van plan een lampje te regelen?

Vraagje: vindt U persoonlijk dat de wet altijd gehandhaafd moet worden? Of vindt U dat-ie voor iedereen geldt behalve voor U? Vindt U dat een agent de wet zelf mag interpreteren? Voor wie zouden uitzonderingen mogen gelden?

12 opmerkingen:

  1. hoe meer wetten des te meer overtredingen.
    En een strikte toepassing van de wet leidt niet altijd tot de beoogde doelstellingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem19:09

    Ah, moeilijke vraag zeg. Ik ben zelf altijd van mening dat je een beetje soepel met de regels moet omgaan. Maar dat is dan thuis he, met de kinderen, en op school. De échte wet is er ook weer niet voor niks, daar is ook wel over nagedacht. Hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijke vraag. Ik zeg.. als ik zonder verlichting zou rijden.. als natuurlijk, want dat doe ik nooit. Meteen bekeuren. Rood licht.. geen pardon. Maar ja.. wat als dat om drie uur in de nacht gebeurd en er is geen hond op straat. Het rookverbod, dat vind ik dat de eigenaar zelf moet bepalen. Er zijn ook kroegen die mijn muziek niet draaien. En ik heb ook recht op goede muziek in mijn oren. Dan ga ik ook niet naar die kroeg. Ik zeg dus maar... Een beetje soepel.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zolang er zaken gedoogd worden is de wet niet de wet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maurice De Wilde , heeft bijna een derde van zijn leven aan de "nieuwe Orde " over de collaboratie en het klikken besteed ! Wat hij over gehouden heeft , drie pakken sigaretten roken per dag , maagkanker en een hoop ellende en doodsbedreigingen !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toevallig hadden we het er vandaag nog over op het werk.
    Iemand klagen dat die een boete had gekregen omdat zijn auto niet precies in het vak stond.
    Maar aan de andere kant wel opperen voor zwaardere straffen.
    Tja, waarop ik zei, die boete had het dubbele moeten zijn, helemaal voor mensen die zijn voor zwaardere straffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een wet is niet per se iets waar je je altijd aan moet houden hoor. Het ligt er maar aan wat zo,n wet verplicht of verbied. Voor joden verboden, hoofd en boerka verbod en nog wat van die dingen. Ik zou ze niet graag na moeten leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjah .. een beetje sociale controle maakt de wereld toch niet slechter? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We leven in een democratie waar wetten door een deel van de kiezers gekozen worden. Ik vind dat als ik het met sommige wetten niet eens ben, ik best een loopje mee mag nemen als niemand daar last van heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal geen moeilijke vraag Terrebel. Mijn motto is altijd geweest: mijn vrijheid begint waar de jouwe eindigt en vice versa. En als de meesten onder ons zich daar niet vrijwillig kunnen aan houden, dan moeten er nu eenmaal wetten worden gemaakt, én gerespecteerd. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem14:24

    sommige regels moeten wel gevolgt worden, anders zou het zooitje worden.

    bv in verkeer gebeuren er regelmatig dingen waarvan je denkt je brengt niet alleen jezelf maar ook ons in gevaar met je gedrag.

    En het misbruik maken van regels, zorgt er weer voor dat er andere regels opgelegt worden en daar zijn weer andere de dupe van.

    Of je moet klikken? ik klik niet. Toch vind ik wel dat sommige dingen niet kunnen.

    ctje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een wet die voor bescherming van anderen geldt zou nageleefd moeten worden. Zo is 10 km te hard rijden in een 30-kilometerzone soms echt het verschil tussen leven en dood. Licht is ook zoiets, net als rechts rijden. Kom als automobilist in het donker een fietser zonder licht tegen die links rijdt. Grote kans dat die fietser zich niet zo gezond meer voelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!