Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, februari 09, 2009

Gezegevierd

"Let op! Geld lenen kost geld." Met die verplichte waarschuwing bij reclames over het lenen van geld wil de overheid mensen bewuster laten omgaan met het aangaan van een lening. Echt effectief wordt het natuurlijk pas als die reclames worden verboden. Zou de waarschuwing per 1 april ook worden vertoond bij reclames van bedrijven als L'easy en Scala? Bij deze bedrijven waar je consumenten-electronica op afbetaling kunt aanschaffen betaal je al snel 18 procent aan rente op jaarbasis. Het is dus zelfs goedkoper om een banklening af te sluiten indien je zo nodig een mooiere plasma-TV wilt hebben dan je buren.

Andermaal blijkt dat het beleid in ons land is gericht op het beschermen van domme en naïeve mensen. Neem nu bijvoorbeeld hen die veel te veel geld hebben betaald voor hun koopwoning: zij krijgen hypotheekrente-aftrek. Gelukkig voor hen is Jan Peter Balkenende premier van dit land. Hij weigert te tornen aan het belastingvoordeel voor huiseigenaren maar het korten op de AWBZ voor hen die het toch al moeilijk hebben blijkt geen enkel probleem voor deze nep-Christen.

Mede daarom even deze overdenking:"Naar de kerk gaan maakt geen Christen van een mens, net zo min als het in een garage staan een auto van je maakt." 

Natuurlijk zijn er velen die zich Christen noemen dat niet alleen in naam maar ook in daad en aan de andere kant zijn er velen die zich niet Christen noemen maar zich toch keurig aan algemeen geldende gedragsregels houden. Oftewel: het maakt weinig uit hoe je jezelf noemt, als je je maar gedraagt.

Naar blijkt zijn er mensen in Australië geweest die zich niet hebben gedragen: zij hebben brand gesticht met mogelijk de dood van enkele tientallen -zoniet honderden- mensen tot gevolg. Het lijkt mij verschrikkelijk om in zo'n inferno terecht te komen. Zeker sinds vorig jaar mei een groot deel van onze inboedel door brand verloren is geraakt kan ik mij iets voorstellen bij de enorme verwoestingen die Down Under zijn aangericht.

Willem Holleeder en zijn maats hebben ook heel wat aangericht en vanaf vandaag staan zij dankzij informant "Vieze Peter" terecht voor hun wandaden. Ongetwijfeld zal de advocaat van de "verdachten" verklaren dat Peter la S. valse getuigenissen heeft afgelegd en vermoedelijk gaat de officier van Justitie daarin mee. Het gevolg zal zijn dat "de elf" wat lichte straffen krijgen voor belastingontduiking en het niet betalen van uitstaande verkeersboetes en dergelijke maar daar blijft het dan ook bij.

De meeste van hen en hun handlangers wonen in Amsterdam-Zuid. Zou het toeval zijn dat dat zo'n beetje het enige stukje Amsterdam is waar preventief fouilleren nog niet als wapen in de strijd tegen criminaliteit wordt ingezet? Ik vroeg het een tijdje geleden aan de burgemeester en kreeg antwoord van loco-burgemeester Lodewijk Asscher.

Op hetzelfde weblog waar ik bovenstaande vragen en antwoorden publiceerde plaatste ik vandaag een brief aan mijn verzekering: Ik wil gewoon weten waar het in de polis staat dat de verzekerde moet opdraaien voor de kosten en schoonmaak van geredde spullen. Geen moeilijke vraag toch?

Dat dacht ik ook toen ik vanmorgen een DWI-medewerker 56 A4-tjes overhandigde met de vraag mijn WW-uitkering aan te vullen tot bijstandsniveau. Hij vroeg mij al snel of ik alsjeblieft het UWV wilde bellen omdat ik recht zou hebben op toeslag vanuit de toeslagenwet. Bij het UWV vertelde men mij dat mijn kleine 800 euro per maand boven het sociaal minimum van iets meer dan 900 per maand zat dat geldt voor alleenstaand ouders. Ik vroeg haar de batterijtjes van haar rekenmachine te verwisselen terwijl ik weer contact opnam met het DWI. Mijn contactpersoon belde vervolgens ook met het UWV en gaf aan mij door dat het UWV mijn uitkering baseert op een beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt van 32 uur per week. Daarop maar weer het UWV gebeld en inderdaad: in het systeem staat dat ik 40 uren per week beschikbaar ben voor werk en daarom krijg ik vanaf heden een hogere WW-uitkering. Met terugwerkende kracht vanaf het moment waarop ik er recht op heb is helaas "vanwege het systeem" niet mogelijk. Ik stond op het punt te vragen of het voor UWV-medewerkers mogelijk is om in je neus te peuteren met de elleboog maar ik besloot het erbij te laten. Ten slotte heeft het recht weer eens gezegevierd. 

De link van vandaag geeft inzicht in wat er nog meer mogelijk is met het wonderbaarlijke speelgoed Lego.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!