Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, december 05, 2008

Begrijpen

Eerdaags wordt er 50 miljoen euro uitgetrokken om aanstaande kleuterleidsters en basisschool-juffen de Nederlandse taal bij te brengen. Ik vind dat vreemd. Kan men niet gewoon afspreken dat degeen die bij het eindexamen van de Pabo de Nederlandse taal niet in voldoende mate beheerst simpelweg geen diploma ontvangt? Eventueel kun je mensen laten betalen voor het examen. Wie voor zowel Nederlands alsook Wiskunde tenminste het cijfer 7 haalt krijgt haar (en in een heel enkel geval zijn) geld terug. Misschien dat dat mensen motiveert om écht op te letten tijdens de les.

Misschien kunnen er meteen wat lessen in communicatie bij want communiceren is meer dan praten alleen. Neem nu de vrouw die tegen haar vriend zegt:"Ik heb vandaag met Mark afgesproken" en zich verwondert waarom haar man koeltjes en zelfs met een hint van jaloezie antwoord "O, leuk voor je." Zij heeft hem immers alleen maar gezegd dat ze woensdag naar de tandarts gaat!? Niet dus. Dan had zij moeten zeggen :"Ik ga woensdag naar de tandarts." Haar vriend zal het een zorg zijn dat de goede man Mark van zijn voornaam heet. Voor haar is dat blijkbaar van groot belang want waarom zou zij daar anders de nadruk op leggen?

Zijn er lezers die het antwoord weten? Dan ben ik -als man- weer een stapje dichter bij het ontrafelen van één van de grotere mysteries in het ons bekende universum: de psyche van de vrouw.

Voor kinderen is het vaak een mysterie waar toch opeens al die cadeautjes vandaag komen met Sinterklaas. Hoe kan zo'n drumstel nu door de schoorsteen? Hoe weet Zwarte Piet nu dat ik niet altijd mijn broodje opeet op school?

Vandaag mocht Ferdinand helpen dat mysterie in stand te houden voor de kinderen van buurvrouw Winonah en waren hij en ik er getuige van hoe het zoontje van vriendin Thura -hoewel hij twijfelt aan het bestaan van de Goedheiligman- toch zwaar onder indruk naast Zwarte Piet op de bank zat.

Laat kinderen lekker genieten van het mysterie. Laat niet op televisie zien hoe goocheltrucs werken. Laat mannen alsjeblieft af en toe even in de waan dat zij vrouwen begrijpen.


De link van vandaag is voor hen die niet de gevangenis in willen omdat er bij hen in de tuin wellicht verboden paddo's groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!