Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

dinsdag, augustus 26, 2008

Dievengilde

Boek nummer 17 van dit jaar is Making Money van Terry Pratchett en gaat over geld. Of beter gezegd: iets is pas waardevol wanneer is afgesproken dat het waardevol is. Voor een dief zijn het de handen, voor een accountant zijn het cijfertjes, voor een detective is het intuïtie en voor een bankier is het bankbiljetten.

Wereldwijd leven zo'n 1,4 miljard mensen onder de armoedegrens. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik daar niet bij zit. Erg ruim hebben wij het niet maar -zeker vergeleken met een groot deel der mensheid zijn wij zeker niet arm hoewel het fijn kan zijn om soms over iets meer geld te beschikken.

Goed, veel levert het niet op: deelname aan spaarprogramma's als Euroclix
Surfrace , Het Prijzenschip en Moneymiljonair maar samen met enquete-deelname via bijvoorbeeld Enquetecash haal ik toch al gauw een euro per dag binnen voor 20 minuutjes links klikken en enquetes invullen. Ongeveer 300 euro per jaar wordt op die manier op m'n conto bijgeschreven, al dan niet in kadobonnen.

Diezelfde denkwijze kan worden toegepast op bijvoorbeeld kleine akties die goed zijn voor het milieu zoals afval scheiden en spaarlampen indraaien. En wat te zeggen van goede daden? Die ene goede daad van U zal de wereld wellicht niet veranderen maar als iedereen een druppeltje achterlaat op de gloeiende plaat is het gevaar van brand al snel afgewend.

Mijn goede daad van vandaag is dat ik aangifte heb gedaan van skimming. Uit een geldautomaat (in Londen, naar telefonische navraag leerde) is met een valse pas geld van mijn rekening gehaald. De pas is inmiddels geblokkeerd en met het bewijs van aangifte krijg ik tezijnertijd het geld weer terug. Ik vertrouw erop dat de politie dankzij de door mij aangeleverde gegevens weer een gevoelige slag kan toebrengen aan het dievengilde.

De link van vandaag doet een aardige kalender, The Human Calender op Uw scherm verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!