Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

zondag, juli 06, 2008

Idealen

Boek nummer 11 van dit jaar is de bundel "Afvaart om middernacht" van Fritz Leiber. Gewoon redelijk korte niet-onaardige SF-verhaaltjes die je af en toe aan het denken zetten. Een niet onbelangrijke eigenschap voor een boek, dat aanzetten tot overdenken.

Gisteravond kreeg ik ook weer het een an ander te overdenken in gezelschap van vriend Hans, twee zussen van hem en een paar van zijn vrienden. Had hem al een tijd niet gesproken en in de loop van de avond kwamen wij erachter dat wij elkaar toch al zo'n 22 jaar bleken te kennen. Buurvrouw Kim kende ik nog niet maar vanmiddag maakte ik officieel met haar kennis op de overloop.

De mensen van zomerkamp ken ik al wat langer. Zo ook kampcollega Evelien die ik gisteren tegenkwam in het Vondelpark alwaar ik met m'n zoon een balletje trapte. Ooit was hij zo'n klein hummeltje dat met moeite de bal kon raken en nu is hij een jongeman die al een halve kop groter is dan zijn vader die moeite heeft een bal langs zijn zoon te krijgen. De tijd gaat hard.

Ook voor de Dalai Lama die zijn 73ste verjaardag vierde in spannende afwachting van het resultaat van zijn gesprekken met vertegenwoordigers van de Chinese overheid. Die ziet Tibet (en Taiwan overigens ook) als afvallige provincie. Toen Irak hetzelfde deed met Koeweit was dat een reden voor militair ingrijpen. Nu er sprake is van een wankele vertrouwensrelatie tussen China en de VS laat men de militairen liever in Afghanistan en Irak dan ze te sturen naar een potentieel gigantische afzetmarkt. Het Kapitalisme zal ook in China winnen van de gewoonte volkeren die je minderwaardig acht te onderdrukken. Het is vreemd wat geld met mensen doet: het ene moment zit men vol idealen en het volgende moment worden de pamfletten ingeruild voor aandelen en bankafschriften. Zegt U eens eerlijk: bent U altijd trouw aan Uw idealen?

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Jan Charisius

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!