Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

maandag, maart 03, 2008

Een brug te ver

Er zijn zo van die fijne momenten in een mensenleven. Zo mocht ik afgelopen week m'n zoon al m'n kennis van het zogeheten "poolen" bijbrengen. Op bijgaande foto ziet U een collega-papa aan het werk:














Nu weet ik niet zo heel veel van deze vorm van biljart-spelen en het duurde dan ook niet lang of Superfer won zijn eerste potje van mij. Ook met skiën is hij beter dan z'n vader. Uitgaande van het feit dat kinderen het beter horen te doen dan hun ouders breng ik het er dus niet al te slecht van af...

Het weer in Harrachov was prachtig! Bijna net zo fraai als ons eigen "Villa Kakelbont", in het echt de dependance van Hotel Golden:"Villa Golden".














In het Tsjechisch Reuzengebergte liep het kwik op een gegeven moment zelf op tot maar liefst twintig graden in het zonnetje. De lippenbalsem en zonnecreme waren dus niet voor niets mee. Ondanks het fraaie weer bleef het gezicht van de meneer bij de toiletten op onweer staan; geen lachje kon er af. U begrijpt dus mijn missie. Op gegeven moment werd ik geroepen door Moeder Natuur. Ik overhandigde de meneer de vastgestelde 5 kronen met daarbij een hele kroon fooi en zei daarbij in m'n beste Tsjechisch iets als "Ik dank U voor deze goedendag." Of zoiets. Zowaar onlokte ik daarmee een heuse glimlach aan de arme meneer die dag in dag uit zit kou te kleumen op een stoeltje voor een toilethok.

Zelf moest ik ook lachen toen ik op de piste een heuse pinguin ontwaardde!



















Goed, een pinguin is dan wel geen molletje maar toch...Ook op het gebied van dit stukje Tsjechische cultuur zijn de Ferman en ik goed geslaagd. Zo hebben wij een prachtige pet met daarop een afbeelding van Krtek op rolschaatsen.

Op het einde van de laatste dag wintersport was dat ook bijna de enige manier van vervoer door de bergen want door storm en heftige regenval, gepaard gaande met temperaturen van enige graden boven het nulpunt was het wel gedaan met de sneeuwpret. Wij -ouders en kinderen van de Leonardo da Vincischool- hadden geluk: alle dagen konden wij skiën.














Skiën was niet het enige dat wij deden in het dorp dat ooit bekend stond als "Haralds Dorf". Zoals eerder aan gerefereerd speelden wij geregeld een potje pool en kochten wij souvenirs. Tijdens en na het eten werden er kaartenhuizen gebouwd en ook kon je in de nabije omgeving rodelen. Ook maakten wij gebruik van de sauna en het zwembad van het hotel en luisterden wij geamuseerd naar de verhalen van nachtwaker Vladimir die in goed Nederlands en met enthousiasme vertelde over zijn tijd dat hij acteerde in "Een brug te ver".

Vandaag staan wij stil bij het overlijden van Iwan Rebroff en dat van Jeff Healey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!