Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

vrijdag, januari 20, 2006

Buiten proportie

Buiten proportie

De Amerikaanse overheid gaat zich steeds onbeschofter gedragen:
Zo eisen zij van zoekmachine Google de gegevens van een miljoen klanten met naast het IP-adres ook de zoekopdrachten in een bepaalde periode. In een tijd waarin de overheden debet zijn aan een aanzienlijk deel van alle criminaliteit in de wereld (direkt danwel indirekt) vind ik deze maatregel behoorlijk ver gaan. Wij leven in een tijd dat een rechercheur criminelen tips, een advocaat bewust zijn schuldige cliënten uit handen van de politie houdt, openbare aanklagers computers met vertrouwelijke gegevens letterlijk op straat zetten en een Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) die een memorystick met zeer vertrouwelijk informatie gewoon kwijt is. Met name de Nederlandse en de Amerikaanse overheid hebben zo graag de mond vol van "eigen verantwoordelijkheid"; wanneer nemen zij die zelf eigenlijk?

Men moet natuurlijk altijd aansprakelijk worden gesteld voor de eigen wandaden. Al vind ik persoonlijk iemand vijf jaar cel geven voor het in het gezicht spuwen van een stewardess wel errug ver gaan. Natuurlijk keur ik niet goed wat de vliegtuigpassagier in kwestie deed maar bijvoorbeeld als straf een flinke boete opleggen, openbare excuses aan de stewardess in kwestie en een vliegverbod van twee jaar was in mijn ogen passender geweest.
Buiten proportie.

Buiten proportie is ook de hoeveelheid geld dat wordt gestoken in buitenaards onderzoek. Dan heb ik het letterlijk over onderzoek "buiten de aarde" en heb ik het niet over aliens ofwel buitenaardsen. Natuurlijk heb ik het hier over het sturen van een ruimtesonde naar Pluto. Vast heel nuttig allemaal maar is het niet nuttiger om een paar miljoen mensen van de hongerdood te redden, lepra uit te bannen of scholen en verpleeghuizen het geld te geven om hun werk te kunnnen doen?

Een walvis in de Theems houdt Londen bezig en het eten houdt mij bezig...selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!