Vind blogstukjes van mij op onderwerp:

Elke zondag een persoonlijk weekoverzicht, elke dinsdag wat goed nieuws met een paar katten, elke woensdag een overweging en elke vrijdag een verhaaltje.

Mijn verhalenbundels zijn te koop via Bol.com én via Lulu.com!

Als u mijn stukjes de moeite waard vindt, kunt u een blogdonatie
verrichten. Elke bijdrage is welkom!

donderdag, juli 07, 2005

Aanslagen

Aanslagen



Googlewhack:

akkoorden knorretjes film




Een nadeel van veel solliciteren is dat je op een gegeven moment om de oren wordt geslagen met afwijzingsbrieven. Veel van de vacatures die ik wilde opvullen bleken al intern vervuld te zijn. Uiteraard. Op andere advertenties blijken honderden mensen gereageerd te hebben waarvan enkele tientallen beter gekwalificeerd te zijn dan ik. Andere werkplekken worden inmiddels ingenomen door (gratis!) stagiaires en bij flink wat bedrijven en instellingen voldoet mijn profiel niet aan het beeld dat men heeft van de ideale werknemer. Maar het overgrote deel van mijn sollicitatiebrieven lijkt ongeopend in de papierverbrandingsoven te belanden. In elk geval neemt men niet eens de moeite mij te bedanken voor de getoonde belangstelling.
Toch zet ik door.


En doorzetten doen ook terreurorganisaties: zij willen per sé de wereld hun wil opleggen. Wie denken zij wel niet dat zij zijn? Berlusconi? Stalin? Bush? Verdonk? Napoleon? Als al het geld dat wordt gestoken in terrorismebestrijding gebruikt zou worden om kloven te dichten tussen bevolkingsgroepen? Om onvrede weg te nemen? Om armoede te bestrijden? Om onderwijs en zorg te verbeteren? Wat zou beter werken om een zelfmoordactie te voorkomen: camera's ophangen die zijn actie kunnen registreren of hem op jonge leeftijd vertellen dat de groep waartegen hij ageert eigenlijk helemaal zo slecht nog niet is ondanks wat zijn ouders hem vertellen? En wat kost meer geld: het ophangen van een serie camera's op Schiphol of het opstellen van een les maatschappijleer in 4 HAVO?



De aanslagen op een dubbeldekker en diverse metrostations in Londen, vanmorgen (waaronder op mijn persoonlijke favoriet King's Cross. De schurken!) bewijzen dat geen enkele voorzorgsmaatregel effectief genoeg is om gekken tegen te houden. Natuurlijk mag er geen middel ongebruikt blijven om de daders op te pakken maar om aanslagen te voorkomen helpt geen cameratoezicht of identificatieplicht.
Heel simpel gesteld: stel dat ik een lijnbus in de ochtendspits wil opblazen, wordt dat dan voorkomen doordat ik mijn paspoort op zak heb, dat mijn (elektronische) post wordt onderschept, Donner weet welk boek of speelfilm ik pas heb geleend van bibliotheek of videotheek,
mijn telefoon wordt afgeluisterd en er video-opnames worden gemaakt in de betreffende bus?
Nee. Maar in mijn jeugd heb ik geleerd respect op te brengen voor de levenswijze en zienswijze van anderen en heb ik bovendien geleerd dat je met geweld alleen maar een averechts effect teweegbrengt: je doel zal er niet door worden bereikt. Maar stel nu eens dat ik dat niet geleerd zou hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie wordt zeer op prijs gesteld. Mits die netjes blijft. Dus zonder beledigingen en scheldpartijen en zo. Bedankt!